Cometa NeoWise a fost vizibilă cu ochiul liber, în emisfera nordică, în luna iulie 2020. Fotografie realizată de Tanmay Sapkal, în munții Tamalpais, California și premiată la International Landscape Photographer of the Year 2021.
Un pic de istorie
„La sfârșitul anului 2007, MySpace era cea mai mare rețea socială din lume. Cu doi ani înainte, fusese vândută companiei News Corp a lui Rupert Murdoch pentru 580 de milioane de dolari și era, în esență, centrul culturii pop americane.
Dar, la 13 iunie 2008, Facebook a depășit pentru prima dată MySpace la numărul de vizitatori unici. Există o mulțime de teorii cu privire la cauzele acestei evoluții. Până în 2007, MySpace era sinonim cu pirateria informatică, escrocheriile, hărțuirea și chiar crima. Până la apariția Facebook, exista sentiment real că pur și simplu nu mai aveai unde să te duci online.
În urmă cu trei zile, Meta, așa cum se numește acum Facebook, a încercat să organizeze un concert Foo Fighters post-Super Bowl în noua sa platformă VR, pe care nimeni nu o vrea. Oamenii nu au reușit să înțeleagă cum să o acceseze, iar cei care au reușit au spus că arată ca naiba și că este nașpa. De asemenea, Mark Zuckerberg a anunțat că valorile corporative ale Facebook includ acum sloganul bizar Meta, metamates, me (angajații Facebook/Meta se numesc acum, oficial, metamates).
Între timp, proprietarul TikTok, ByteDance, a raportat luna trecută că vânzările lor din 2021 au crescut cu 70%.
Uniți aceste informații.”
(Am masacrat un text publicat pe unul dintre newsletterele preferate, Garbage Day, al cărui autor are un scepticism bine dozat și o incisivitate sănătoasă într-o lume a entuziasmului tech, uneori exagerat.
Paste perfecte
Dacă nu ți-au ieșit niciodată cum trebuie pastele, adică al dente, mai ai o șansă. Celebrul producător italian Barilla a lansat o serie de playlisturi a căror durată corespunde cu timpul necesar fierberii perfecte a diferitelor tipuri de paste. Când se termină playlistul e semn că spaghetti, penne sau fusilli sunt gata și trebuie luate de pe foc.
(Așa-i că ți-a rămas în cap brandul acesta de paste? Acesta e și scopul playlist-urilor.)
Au trecut 20 de ani. La mulți ani!
S-au mai perindat în ultimele două mii de ani și alte neamuri pe aici în afară de romani, dar comportamentul nostru latin se simte puternic. De pildă, ai văzut cât de mult vorbesc românii la telefon? E terapeutic, în mod sigur - comunicarea aduce echilibru emoțional, greu pus la încercare în ultimii doi ani.
Brandul Orange împlinește anul acesta 20 de ani pe piața românească și, în prag de aniversare, m-a invitat să scriu câteva cuvinte, ca un client vechi al companiei - păstrez același număr, fără întrerupere, de două decenii.
E un moment potrivit să ne aducem aminte de câteva borne tehnologice. a
De pildă, anul 2004, când Orange a lansat serviciile de date Edge. Știi ce viteză aveai atunci pe telefon (existau doar rudimente de smartphone)? Maximum 215 Kbps, adică aproximativ 0,2 Mbps. Dar momentul a avut importanța lui: internetul devenise mobil.
Acum, „prind” la mine în cartier viteze 5G de până la 235 Mbps și e o zonă cu densitate mare de populație și deloc centrală. Reţeaua Orange 5G este în expansiune, fiind disponibilă astăzi în 17 orașe, în stațiuni montane și estivale. Cu 5G, poți descărca, de exemplu, un film Netflix în câteva zeci de secunde.
Merită să marcăm și anul 2016, când Fundația Orange a lansat Programul național Digitalida, de susținere a educației digitale în clasele gimnaziale. În anii care au trecut de atunci, 50 de școli din mediul rural au primit de la Fundația Orange laboratoare digitale. Dă-i unui copil o tabletă și i-ai trezit interesul, inclusiv pentru matematică, datorită noilor metode de predare în care au fost instruiți, în programul Digitaliada, peste 1000 de profesori. În afară de hardware (2100 de tablete și 300 de laptopuri, videoproiectoare și table interactive donate elevilor și cadrelor didactice), Digitaliada înseamnă și un concurs anual de creare de lecții în format digital, ghiduri de predare, aplicații, instrumente de testare online a cunoștințelor, cu accent pe comunitățile cele mai defavorizate, cele rurale.
Internetul mobil și telefoanele performante înseamnă acum accesul la un birou mobil de oriunde și oricând. Cam tot ce lucrez pe PC pot face și pe smartphone. Te miști mai dezinvolt printre proiecte, viteza accesului la informația de lucru a crescut fantastic. Internetul, și fix, și mobil, a făcut cu brio față vârfurilor de trafic din ultimii doi, astfel că activitatea a putut continua datorită posibilității de a lucra remote. Dacă te întorci spre comparație cu 20 de ani în urmă, tot ce avem la dispoziție astăzi pare de domeniul SF-ului: de la apelurile video la televiziune și jocuri de mobil, la plata cu telefonul (sau cu smartwatch-ul) în magazine și până la convorbirile relaxate pe care le purtăm cu rudele și prietenii stabiliți în țările UE.
Ne-am obișnuit cu toate aceste posibilități de comunicare, de lucru și de relaxare, bazate pe rețele telecom; ni se par că au apărut și că funcționează de la sine. Sunt însă rezultatul unor eforturi și ambiții consecvente din ultimele două decenii.
De aceea, mi se pare normal să fiu printre primii care îi urează furnizorului meu (și al vostru) de comunicații: La mulți ani, Orange!
Banda de alergare hedonică
Atunci când avem un șoc emoțional - bun sau rău - creierul dorește să se reechilibreze (homeostază), ceea ce face dificilă rămânerea în starea de bine sau de rău pentru mult timp. Acest mecanism fiziologic intervine mai ales când trăim emoții pozitive.
Acesta este motivul pentru care, atunci când obținem succese convenționale, achizitive, nu ne putem sătura niciodată. Dacă ne bazăm sentimentul de autoapreciere doar pe succes - bani, putere, prestigiu - vom alerga din victorie în victorie, inițial pentru a continua să ne simțim bine, iar apoi pentru a evita să ne simțim groaznic.
Această cursă nesfârșită are un nume: banda de alergare hedonică (putem spune și roata hedonică de alergare pentru hamsteri). Indiferent cât de repede alergăm, nu ajungem vreodată la fericirea perpetuă.
Toate imperativele noastre evolutive și biologice ne fac să ne concentrăm pe dorința de a avea. Lumea modernă abundă de modalități inteligente pentru ca dorințele noastre să explodeze fără ca noi să ne dăm seama. Chiar și Dalai Lama, unul dintre cei mai luminați oameni din lume, recunoaște acest lucru. Uneori vizitez supermarketurile, spune el în Arta fericirii. Îmi plac foarte mult supermarketurile, pentru că pot vedea atât de multe lucruri frumoase. Așa că, atunci când mă uit la toate acele articole trăiesc un sentiment de dorință, iar impulsul meu inițial ar putea fi: "Oh, vreau asta; vreau și ailaltă".
Secretul satisfacției nu constă în a ne spori obsesiv ceea ce avem; asta nu va funcționa niciodată (sau, dacă vreți, nu va dura vreodată). Soluția este să ne gestionăm dorințele. Prin gestionarea a ceea ce ne dorim, ne oferim șansa de a duce o viață mai fericită.
Dintr-un eseu premergător apariției cărții From Strength to Strength: Finding Success, Happiness, and Deep Purpose in the Second Half of Life, semnată de Arthur C. Brooks, profesor de management la Harvard Business School.
Profesorul Brooks are și un podcast despre fericire.
Nu-i așa că visezi în secret să ai un podcast?
Video este prezentul și viitorul în conținut - spune cam toată lumea, dar nici audio nu e mai prejos.
A apărut Callin, o aplicație mobilă de social podcasting. Unul dintre inițiatori este David Sacks co-fondator al PayPal. Callin este o aplicație all-in-one: funcționează și ca unealtă de creație podcasturi dar și ca platformă de ascultare. David Sacks are un podcast (All In) și la începuturi fost uimit să constate că postproducția unui episod necesită șase ore.
Aplicația mobilă Callin combină mai multe experiențe audio într-una singură.
Creatorii pot deschide o cameră publică sau privată, pot înregistra și apoi edita audio cu ajutorul unor unelte bazate pe inteligența artificială. Podcasturile sunt postate în aplicație sau exportate pentru a fi partajate pe alte platforme. (techcrunch.com)
Turism spațial cu Virgin Galactic
Compania Virgin Galactic, care l-a purtat pe orbită, anul trecut, pe fondatorul său, Richard Branson, vinde bilete (450.000 de dolari unul) pentru excursii la granița spațiului cosmic. În călătoria de 90 de minute, turiștii vor experimenta imponderabilitatea. În preț intră antrenamentul, un costum spațial marca Under Armour și calitatea de membru al comunității Future Astronaut. Pentru început, Virgin caută 1.000 de potențiali astronauți care vor fi selectați până la sfârșitul acestui an; 700 au făcut rezervări până acum. (engadget)
Ești gamer? Uită-te ce mouse avem aici!
Și chiar dacă nu ești gamer, poate ai pe cineva în familie sau printre prieteni jucător pasionat și ai putea să-i faci o surpriză, mai ales că acest gadget deosebit nu costă o avere.
Azi vorbim de mouse-ul de gaming CANYON CND-SGM20B Puncher, high-end cu 7 butoane programabile.
Designerii au conceput perforațiile pe care le observi pentru a reduce la maximum greutatea carcasei, astfel că mușchii brațului se vor simți confortabil. Totodată, asigură ventilația pentru ca palma și degetele să transpire mai puțin în timpul sesiunilor lungi de gaming.
Observi și cablul împletit? Este gândit să fie ultra-ușor, tocmai pentru precizie, viteză și efort minim al mâinii.
Deoarece picioarele mouse-ului sunt 100% din teflon, acesta se deplasează pe pad sau materialele textile asemenea unor patine pe o gheață perfect netedă.
Și trecem la piesa de bază a mouse-ului, senzorul cu precizie ridicată Pixart 3360. Poți comuta intre nivelurile DPI literalmente din mers - de la 1000 DPI pentru shooting la 12000 DPI pentru o mișcare rapidă. Gama completa de DPI-uri prestabilite ale senzorului include 1000/2000/3000/5000/8000/12000. În plus, driverul mouse-ului îți permite să setezi valori DPI personalizate cu un interval de 200 DPI.
Ai la dispoziței o gamă generoasă de setări și personalizări, pentru orice joc, de orice gen: îți creezi profil de jucător, macro-uri, modifici alocările de butoane sau DPI.
Mouse-ul de gaming CANYON CND-SGM20B Puncher, high-end cu 7 butoane programabile este remarcabil, de-a dreptul.
Știi unde-l găsești. Îți doresc cât mai multe aventuri în jocuri.
Cum se vor desfășura concertele în viitor. Probabil, în format hibrid
Concertele își vor schimba felul în care se desfășoară: dacă vei fi suficient de norocos, vei merge la versiunea fizică, live, cu artiști și spectatori în carne și oase. Aceasta va fi mai mult o experiență VIP. Dar cred că una dintre principalele modalități de a experimenta muzica live va fi spectacolul în mediul virtual, spune Adam Arrigo, game designer, muzician și fondator al startup-ului Wave.
Și asta pentru că generația care crește în Roblox și Minecraft este obișnuită cu acest mod de a experimenta muzica - explică el.
Adam Arrigo a oferit artiștilor, prin compania sa, posibilitatea de a cânta ca avataruri virtuale în spații 3D și de a permite fanilor de acasă să își pună căștile și să fie imersați într-un concert. Și-a dat seama că asta vrea publicul atunci când a găzduit un spectacol cu violonista Lindsey Stirling. Show-ul a avut o audiență de 2.000 de persoane care au folosit căști VR și o alta de 398.000 de oameni pe consolele de jocuri și Youtube.
Spectacolul lui Lindsey Stirling:
Sponsorizat
Ce sunt criteriile ESG. Și un exemplu de bune practici
Auzim din ce în ce mai des acronimul ESG și poate nu întotdeauna înțelegerea termenului este deplină. Facem azi un pas relaxat în teoria economică și încercăm o explicație, completată de un exemplu relevant din zona de mediu.
Ca definiție, Criteriile de Mediu, Sociale și de Guvernanță (Environmental, Social and Governance Criteria – ESG) reprezintă un set de standarde pe care o companie le îndeplinește sau nu și pe care investitorii le iau în seamă atunci când direcționează banii spre o afacere sau alta. Astfel:
- Criteriile de mediu iau în considerare modul în care o companie respectă natura și se străduiește să protejeze mediul
- Criteriile sociale examinează relațiile companiei cu angajații, furnizorii, clienții, comunitățile în care își desfășoară activitatea, egalitatea dintre femei și bărbați, diversitatea
- Guvernanța se referă la conducerea companiei, de exemplu la remunerarea managerilor, audituri, controale interne și la drepturile acționarilor.
Criteriile ESG au apărut din rațiuni practice: sunt o cale prin care investitorii pot evita companiile care reprezintă un risc financiar din cauza practicilor lor de mediu sau de altă natură și pe care opinia publică, de exemplu, le poate sancționa cu efecte serioase asupra performanței economice.
Criteriile de mediu au devenit foarte importante
Nu este zi fără știri despre dezastrele provocate de schimbarea climatică. De fapt, nici nu este nevoie de știri pentru a înțelege drama încălzirii globale: e de ajuns să constatăm că Bucureștiul, de pildă, tocmai trece printr-o iarnă fără niciun fel de zăpadă.
Partea de mediu din ESG urmărește cum utilizează compania energia și din ce surse o procură, cât poluează, cum administrează reziduurile, care este tratamentul aplicat animalelor.
Un exemplu bun, dar nu singurul, de îndeplinire a criteriilor ESG pe partea de mediu vine din partea grupului UniCredit, care comunică acționarilor și stakeholderilor că a redus emisiile de gaze cu efect de seră cu 60% începând din 2008 și are ca obiectiv zero astfel de emisii până în 2030. „Politica noastră privind cărbunele ne obligă să eliminăm treptat finanțarea sectorului cărbunelui pe toate piețele până în 2028” - completează oficiali ai grupului.
Dar despre Criteriile ESG vom mai discuta în edițiile viitoare.
SCURTE
Interes mare pentru hrana din plante. Platforma cu rețete vegane MOB (da, le poți încerca) și-a lansat cont pe Instagram pe 1 februarie. În două săptămâni a strâns peste 57.000 de urmăritori. Nu e rău deloc, nu?
________________
Zece culori prospete pentru campaniile de comunicare din această primăvară.
_________________________
Meditație în metavers. Producătorul de echipament sportiv Alo Yoga își invită consumatorii în metavers pe platforma Roblox. A creat o insula virtuală, Alo Sanctuary, în care vizitatorii găsesc meditation retreats, instructori mindfulness și un magazin cu haine care pot fi purtate doar de către avataruri. Experiența cuiva care a vizitat un astfel de loc:
Apropo de Roblox: platforma valorează 68 de miliarde de dolari (sau mai puțin acum, pentru că a picat miercuri la bursă cu 25%) și jumătate dintre copiii americani o folosesc. Mai nou hackerii fură de la acești copii skin-uri și portofelele cu robux, moneda folosită în jocuri.
_______________
Partea urâtă a social media. Putem să ne dăm seama ce problemă serioasă, peste tot în lume, o reprezintă persoanele care suferă de demență, după numărul de vizualizări pe care hashtag-ul respectiv (#dementia) îl înregistrează pe TikTok: peste 2 miliarde. Cele mai multe clipuri sunt utile, vorbesc despre experiențele de îngrijire a acestor pacienți, iar mulți dintre cei care au în familie astfel de cazuri folosesc platforma pentru schimb de experiență. Dar e ușor să găsești și clipuri viralizate în care îngrijitorii își bat joc de bolnavi sau provoacă certuri cu aceștia, spre amuzament. (tehnologyreview.com)
________________
Peștii neon au evadat. Specie transgenică de acvariu creată pe baza peștilor zebră, populații de pești neon au evadat din fermele de creștere și prosperă în apele din pădurea tropicală atlantică braziliană. Unii biologi spun că peștii scăpați din bazine vor distruge ecosistemul zonei, alții sunt optimiști și siguri că prădători atrași tocmai de strălucirea transgenicilor vor rezolva problema. (science.org)
__________________
Un copac pentru pisici, lucrat de mână, în stil japonez. Preț: 10.000 de dolari.
____________________
Vom vedea în curând reclame pe WhatsApp? Unii spun că da. În definitiv, în 2014, Zuckerberg a dat 19 miliarde de dolari pe aplicație.
_______________
Cum actualizezi o imagine OG pentru social media?
_____________________________
Cinci minute interesante:
Downton Abbey: A New Era. La cinema din 20 mai.