Civilization #452
Și de data asta, ai ce citi
Cu ce ne delectăm azi:
Filmele de animație Pixar și dronele militare folosesc aceeași tehnologie, finanțată de Pentagon.
Eficiența chatboților AI în influențarea alegătorilor poate fi mai mare decât a reclamelor tradiționale de campanie.
Deocamdată sunt boy toys. Dar poate veni o zi când umanoizii ne vor alerga pe străzi.
În următorii 25 de ani s-ar putea să conviețuim cu un miliard de roboți umanoizi.
Episodul 2 din trainingul de familiarizare cu cripto și blockchain.
Experiența pe care am avut-o cu un televizor de 116 inci, RGB MiniLed.
Tendințe. Generația Z închiriază din ce în ce mai mult hainele de care are nevoie, în loc să le cumpere.
Un brad frumos care crește copii.
Două sfaturi pentru o vacanță reușită.
…și a risipit astfel 77 de miliarde de dolari.
Acum patru ani, Mark Zuckerberg ne vedea pe toți sub formă de avataruri, zburdând într-o lume virtuală, Metaverse, în care să ne cheltuim banii. Chiar el s-a prezentat sub formă de avatar și și-a redenumit compania Meta, ca semn al noii frontiere a tehnologiei de entertainment.
The Wall Street Journal estimează că incursiunea lui Zuckerberg în lumea online imersivă a făcut ca Meta să piardă suma uluitoare de peste 77 de miliarde de dolari și, pe măsură ce Meta își planifică bugetul pentru 2026, compania intenționează să redirecționeze fonduri de la Metaverse către inteligența artificială.
Investitorii critică metaversul lui Zuck de ani de zile. Un analist al companiei de cercetare de piață Forrester a numit divizia specializată Reality Labs a Meta o găleată găurită care curge.
Eficiența chatboților AI în influențarea alegătorilor poate fi mai mare decât a reclamelor tradiționale de campanie
Până acum am discutat despre boții din social media, creați și aruncați în online de zone obscure, care pot schimba convingerile politice, de pildă prin postări-avalanșă de comentarii sau like-uri venite, chipurile, de la utilizatori reali.
Mai nou, intră în peisajul propagandei și modelele AI. Unele pot fi antrenate să susțină un anume candidat sau o anumită linie politică.
Două studii separate, publicate simultan în prestigioasele publicații Nature și Science, relevă cât de importanți au devenit chatboții AI (precum ChatGPT) în cristalizarea și modificarea opțiunilor politice ale cetățenilor.
Astfel, studiile arată că respectivii chatboți pot influența opiniile alegătorilor în proporții cuprinse între 1,5% și 25% din total. Eficiența este mai mare decât cea a reclamelor tradiționale de campanie și este relevantă, având în vedere că un sfert dintre alegători decid cu cine vor vota în săptămâna dinaintea deschiderii urnelor.
Chatboții spun că nu fac politică, dar dacă insiști, îți sugerează cu cine să votezi. Cele mai comune și cunoscute instrumente AI evită să ofere un răspuns direct la întrebarea care partid merită să fie susținut în alegerile viitoare.
Nu vă pot spune pe cine să votați – este răspunsul tuturor platformelor de conversație consultate – din motive etice declarate. Dar este ușor pentru utilizatori să depășească această reticență inițială. Trebuie doar să continue dialogul cu întrebări mai puțin directe.
Exemplul spaniol. Ultimele sondaje evidențiază imigrația ca una dintre principalele preocupări ale spaniolilor, iar această problemă a intrat în dezbaterea politică și socială. Chatboții AI răspund și la această preocupare. [Partidul anti-austeritate] Podemos și Partidul Socialist Spaniol [centru-stânga] au politici mai favorabile față de imigrație, în timp ce Partidul Popular [de dreapta] și Vox [extrema dreaptă] pun accentul pe control, ordine sau restricții – răspunde un chatbot.
Modificarea intențiilor de vot. Cercetările conduse de David Rand, profesor de științe informaționale și autor principal al articolelor, și Gordon Pennycook, profesor de psihologie (ambii de la Universitatea Cornell), au invitat 2.300 de alegători americani, 1.530 de canadieni și 2.118 de polonezi la dezbateri individuale pe platforme AI special antrenate în susținerea unor candidați la ultimele alegeri naționale din fiecare țară, desfășurate în ultimii doi ani.
În toate cazurile, platformele AI au reușit să modifice intențiile de vot, deși cu grade diferite de eficiență: în SUA, modelul antrenat să o favorizeze pe Kamala Harris a convins 3,9% dintre alegătorii cu care a interacționat, în timp ce cel antrenat să îl favorizeze pe Donald Trump a convins doar 1,52%. În Canada și Polonia, schimbările de opinie au mers până la 10%.
Totodată, cercetarea publicată în Science a studiat schimbările de opinie în cazul a 77.000 de britanici care au interacționat cu AI pe 700 de teme politice. Modelul cel mai optimizat (utilizând soluții AI conversaționale cu diferite grade de utilizare a argumentelor reale) a schimbat opiniile a până la 25% dintre alegători.
Contează cu ce date sunt antrenați chatboții. În mod implicit, modelele AI nu au intenția de a convinge, informa sau înșela. Ele generează pur și simplu text pe baza datelor lor de antrenament.
Să presupunem că cineva întreabă un chatbot Politica lui X este o idee bună? Sau Ce spun economiștii despre tarifele comerciale? Modelul poate genera un răspuns care înclină într-o direcție sau alta în funcție de modul în care este formulată întrebarea, de sursele pe care le-a digerat cel mai des sau de cadrul care domină datele sale de antrenament.
Și, mai important, modelele AI pot fi antrenate intenționat sau îndemnate de actori externi să fie persuasive, manipulând utilizatorii către o anumită poziție politică. (elpais.com)
Deocamdată sunt boy toys. Dar poate veni o zi când umanoizii ne vor alerga pe străzi
Startup-ul chinez EngineAI Robotics Technology din Shenzen a fost timp de câteva zile ținta ironiilor online din cauza unor clipuri de prezentare a noului său robot umanoid, T800 pe numele său.
E mult prea evoluat robotul, e clar că imaginile sunt false, generate pe computer – cam așa au sunat majoritatea comentariilor critice.
T800 este un robot bătăuș – în fine, luptător, dacă vă sună mai bine.
Pentru a-i contrazice pe sceptici, directorul startup-ului a publicat un nou videoclip (îl vezi mai jos), în care încasează personal lovituri de la robotul său, capabil să se miște spectaculos.
Greu de spus cât de autonom e respectivul robot (de pildă, poate să fie telecomandat de un angajat care nu apare în cadru), însă din punct de vedere tehnic este realizabil.
Cum ar fi ca autoritățile, nu contează din ce stat, să cumpere detașamente de astfel de umanoizi? Și pe care să-i trimită să risipească manifestații de protest neautorizate.
T800 poate fi precomandat la prețul de 25.000 de dolari exemplarul.
2050, anul când oamenii vor conviețui în mod obișnuit cu roboții umanoizi
Unele estimări arată că populația lumii se va situa în anul 2050 în jurul a 10 miliarde de oameni.
O cercetare a uriașei bănci de investiții Morgan Stanley anticipează că peste un miliard de roboți umanoizi ar putea fi activi la nivel mondial până la jumătatea acestui secol, o cifră uluitoare care explică frenezia actuală a investitorilor în domeniu.
Totuși, curba răspândirii roboților va rămâne lentă până cel puțin în 2035, deoarece dezvoltările inginerești continuă să necesite cheltuieli enorme.
În același sens, prietenul nostru fumat Elon Musk este unul dintre cei mai vocali susținători ai unui viitor umanoid. Luna trecută, el a declarat că robotul Optimus al Tesla are potențialul de a elimina sărăcia și de a crește de zece ori producția economică globală.
Morgan Stanley a publicat și o listă cu cele mai importante 25 de companii care livrează componentele de bază pentru mașinile umanoide, precum cipuri AI avansate, camere, sisteme de percepție, senzori etc: Baidu; iFlytek; Desay; Horizon Robotics; Alibaba; Samsung Electronics; NVIDIA; Cadence; Synopsys; ARM; AMD; Texas Instruments; Samsung Electro-Mechanics; Onsemi; Microchip; Sony; Ambarella; NXP; ROHM Semiconductor; Melexis; STMicroelectronics; Infineon; Renesas; Joyson; Hesai.
Potrivit celui mai recent raport al International Federation of Robotics (IFR), în 2024 existau în funcțiune la nivel global aproximativ 4.664.000 de roboți industriali.
Binance Academy te învață ce trebuie să știi înainte de a investi în cripto
Criptomonedele reprezintă o oportunitate pentru oricine dorește să exploreze viitorul finanțelor digitale. Dar, înainte de a investi, este important să înțelegi bazele, riscurile, capcanele comune. Sunt lucruri esențiale, destul de simple, care îți pot crește atât șansele ca investiția ta să fie profitabilă, cât și șansele ca fondurile să fie în siguranță.
Descoperă elementele de bază despre criptomonede și blockchain
Spațiul blockchain este divers, cu mii de rețele și proiecte cripto. Bitcoin și Ethereum sunt cele mai cunoscute, dar există multe altele. Fiecare are riscuri și beneficii diferite.
Pe scurt, blockchainul este un registru digital sigur și partajat, păstrat de multe computere din întreaga lume. Această descentralizare face rețeaua rezistentă la atacuri și datele rezistente la manipulare.
Proof of Work (PoW) și Proof of Stake (PoS) sunt două mecanisme comune utilizate de blockchain-uri pentru a menține rețeaua în siguranță:
Proof of Work folosește puterea computerului pentru a rezolva puzzle-uri și a confirma tranzacții (așa cum se întâmplă în mineritul Bitcoin).
Proof of Stake alege cine confirmă tranzacțiile pe baza cantității de monede pe care o blochează (alocă în staking). PoS este utilizat de Ethereum și multe alte altcoins.
Citește whitepaper-ul proiectelor!
Înainte de a investi într-un nou proiect cripto, este important să cauți whitepaper-ul proiectului (cartea albă), un fel de plan de afaceri. Aceasta este un document care explică despre ce este vorba în proiect, cum funcționează și ce speră să realizeze. Whitepaper-ul nu trebuie să fie ca o reclamă, ci să fie clar, detaliat și deschis în legătură cu provocările viitoare.
Pentru că whitepaper-ul este și despre viitor, adică ce și când urmează să se întâmple, verifică dacă proiectul oferă update-uri/actualizări periodice și dacă își respectă promisiunile și deadline-urile.
Așteaptă-te la volatilitate
Prețurile criptomonedelor se pot modifica rapid și pot avea fluctuații mari. Orice investiție are riscul ei, iar domeniul cripto nu este ferit de risc. Dar la fel ca la orice activ care se poate tranzacționa, prețul se modifică, în funcție de cerere și ofertă. Prețul unei criptomonede se poate modifica la fel de repede, atât în sus (adică prețul crește), cât și în jos (adică prețul scade). Volatilitatea face parte din piața cripto. Nu e de speriat, este de înțeles pentru a o folosi în avantajul tău. Și să nu crezi că doar piața cripto e volatilă, pentru că sunt și companii listate pe burse internaționale care cresc sau scad cu câteva zeci de procente pe zi.
Pregătește-ți contul, strategia și securitatea
Pentru a începe drumul investițiilor în cripto, ai nevoie de un cont la un exchange cripto, precum Binance. Ai grijă ce site-uri folosești, intră întotdeauna pe cele oficiale. Un sfat aici: activează autentificarea în 2 pași (2FA) pentru un plus de securitate.
Strategia este importantă. Gândește-te în ce investești și cât investești. Fii pregătit atât pentru o creștere a prețului, cât și pentru o scădere. Gândește-te dacă vrei să investești pe termen lung, dacă vrei să faci trading pe termen scurt sau dacă vrei să le faci pe amândouă.
Dar întrebarea este ce faci cu criptomonedele pe care le-ai cumpărat? Aici intră în scenă portofelele cripto.
Fundația siguranței tale. Ce este un portofel cripto?
Un portofel cripto este un instrument care îți permite să interacționezi cu rețelele blockchain pentru a-ți gestiona criptomonedele și alte active digitale. Poți trimite și poți primi active digitale direct pe aceste portofele.
Un portofel cripto nu e un buzunar fizic, ci un instrument digital care stochează cheile private, adică coduri secrete care dovedesc că tu ești proprietarul criptomonedelor tale. Fără ele, nu poți accesa sau transfera fondurile. Gândește-te la el ca la cheia de la casă: cheia publică e adresa casei (unde trimiți bani), iar cea privată e cea care deschide ușa.
Un portofel cripto conține, de asemenea, una sau mai multe perechi de chei publice și private și o adresă, care este un identificator alfanumeric generat pe baza acestor chei. În practică, te poți gândi la o adresă de portofel ca la o „locație specifică” pe blockchain, către care pot fi trimise monede. Similar cu modul în care partajezi adresa de e-mail cu alte persoane pentru a primi mesaje, poți partaja adresa publică a portofelului cu alte persoane pentru a primi fonduri.
Cheia privată este ca parola portofelului. Oferă acces la criptomonedele din portofel, indiferent de tipul portofelului pe care îl folosești. Chiar dacă îți pierzi accesul la computer sau smartphone, poți accesa fondurile pe alt dispozitiv, atât timp cât ai cheia privată sau fraza seed corespunzătoare (o colecție de cuvinte care poate fi folosită pentru a-ți accesa portofelul de criptomonede). Cheile private și frazele seed trebuie păstrate secrete tot timpul.
Contrar credinței populare, portofelele cripto nu stochează cu adevărat activele digitale. În schimb, oferă instrumentele necesare pentru a accesa și a cheltui deținerile cripto. Cu alte cuvinte, portofelele cripto generează informațiile necesare pentru a trimite și primi active prin tranzacții pe blockchain.
Tipuri de portofele
Există mai multe tipuri de portofele, fiecare cu scopul lui. Alegerea depinde de nevoile tale: cât de des tranzacționezi, cât de mult valorează investiția și cât de mult te pricepi la tehnologie. Principalele tipuri de portofele sunt:
• Portofele online (hot wallets): Conectate la internet, ideale pentru uz zilnic.
• Portofele offline (cold wallets): Izolate de net, perfecte pentru stocare pe termen lung.
• Alte variante: Hardware (dispozitive fizice), software (aplicații) sau paper (hârtie cu coduri printate).
Portofele Web3 cu custodie vs. fără custodie
Majoritatea portofelelor cripto sunt fie cu custodie, fie fără custodie, diferind în primul rând în ceea ce privește deținerea și controlul cheilor private.
Portofelele cu custodie sunt gestionate de alte entități în locul tău (de exemplu, bursele cripto) care îți păstrează și îți administrează cheile private. Avantajul e că îți oferă maximum de confort: dacă îți uiți parola sau pierzi accesul, de obicei îți poți recupera fondurile destul de ușor. În schimb, trebuie să ai încredere totală în securitatea și în buna-credință a acelei platforme, pentru că tu nu deții efectiv controlul complet asupra banilor tăi.
Portofelele fără custodie, în schimb, îți dau ție control 100% asupra frazei seed și a cheilor private, deci tu ești singurul proprietar real al criptomonedelor tale. Asta înseamnă securitate și confidențialitate maxime, dar și responsabilitate pe măsură: dacă îți pierzi fraza seed sau ți-o fură cineva, recuperarea e practic imposibilă, deci nimeni altcineva nu te poate salva.
Pe scurt: alegi portofel cu custodie dacă vrei totul simplu și comod, iar portofel fără custodie dacă prioritatea ta e să ai control total și să nu depinzi de nimeni. Tu decizi ce ți se potrivește mai bine!
Curios să afli mai multe? Accesează https://www.binance.com/ro/academy/articles și folosește filtre pentru a găsi mai ușor articolele potrivite nivelului tău de cunoștințe sau interesului tău.
Binance Academy este o platformă educațională de top despre blockchain și criptomonede, care oferă peste 1.000 de articole și noțiuni explicative, plus cursuri despre blockchain, criptomonede, Web3 și multe altele. Lansată în 2018, aceasta deservește milioane de cursanți din întreaga lume în peste 30 de limbi, inclusiv în limba română. Tot conținutul este accesibil gratuit.
Ce poți citi, de exemplu:
Care este diferența dintre portofelele cripto hot și cold? Ce ți se potrivește?
Tipuri de portofole cripto - ghid
Cum să-ți configurezi portofelul cripto
Cum se impozitează criptomonedele în diferite țări?
Ce este Bitcoin și cum funcționează?
Electronice de lux
Hisense a adus în România cel mai mare televizor MiniLED RGB din lume. Cu o diagonală uriașă de 116 inci, aduce un salt tehnologic în materie de imagine, luminozitate și sunet
Hisense ULED Smart 116 UXQ RGB-MiniLed, Ultra HD 4K, HDR este cel mai mare televizor expus acum în România - are o diagonală impresionantă de 116 inci (293 de centimetri), dar dincolo de acest record de dimensiuni vine cu performanțe de culori și luminozitate deosebite, pe care le sesizezi de cum îl privești. E altceva față de ce oferă televizoarele MiniLed simplu cu care ne-am obișnuit, pentru că folosește tehnologii de ultimă generație.
Cine este Hisense. Companie înființată în 1969, este al doilea producător la nivel mondial din punctul de vedere al livrărilor totale de televizoare (2022–2024) și pe locul 1 global în segmentul televizoarelor de 100 de inci și mai mari (2023–2024).
Tehnologia RGB-MiniLed. Pentru a reda imaginile, acest model de 116 inci utilizează LED-uri Mini individuale specializate în culorile roșu, verde și albastru, și nu doar LED-uri monocrome care își schimbă culoarea - ca la televizoarele de până acum.
Ce înseamnă asta? Că ecranul Infinity Vision la Hisense poate reda 95% din gama de culori definită de standardul BT.2020, standard folosit pentru conținut 4K/8K HDR. Culorile sunt mai vii și realiste, iar imaginea este de calitate înaltă, profesionistă, cu tranziții fine.
Dacă te uiți la transmisia unui meci de fotbal, de pildă (Hisense este partener oficial al FIFA Club World Cup 2025), vei observa diferențele în detalii și culori vii, cinematografice, ceea ce creează o experiență deosebită.
Luminozitatea ecranului atinge 8.000 de niți, un alt record.
Și pentru că inteligența artificială a pătruns peste tot, Hisense ULED UX RGB-MiniLed este echipat cu motorul avansat Hi-View AI Engine X, care ajustează și optimizează în timp real imaginea, luminozitatea, sunetul și setările pentru fiecare tip de afișare, fie că urmărești sport, filme sau intri în modul jocuri, cadru cu cadru. Mai mult, televizorul învață tot timpul din conținutul pe care îl primește pentru a-l reda în manieră smart.
De asemenea, acest televizor are grijă de ochii proprietarilor săi: include protecție la nivel hardware împotriva luminii albastre (low blue light protection) pentru vizionare confortabilă pe durate lungi.
Sistem de sunet. Imaginea impecabilă este completată de sistemul audio integrat 6.2.2 CineStage X Surround. Dezvoltat în colaborare cu prestigioasa Operă Națională din Paris, acest sistem cucerește printr-un sunet complex, plin de nuanțe, la 360 de grade, imersiv, inspirat de acustica grandioasă a marilor săli de concerte.
Anti-reflexie PRO. Indiferent ca este vorba de lumina puternică a zilei sau de o lampa de veghe, reflexiile nu mai apar pe ecran, datorită tehnologiei Anti-Reflexie PRO, proprietară Hisense.
Alte recorduri. Modelul de care vorbim este cel mai mare televizor din lume cu tehnologia RGB MiniLED TV.
Hisense a devenit primul producător mondial din industrie care a realizat producția de masă pentru televizoarele RGB MiniLed.
Premii. Faptul că Hisense ULED UX RGB-MiniLed vine cu inovații tehnice esențiale este demonstrat și de premiile pe care le-a câștigat la nivel internațional, printre care Display Technology Innovation Gold Award – pentru tehnologia de afișare cu reglare locală RGB (RGB local dimming), dar și o serie întreagă de distincții la CES 2025.
Concluzii. Hisense ULED UX RGB-MiniLed de 116 inci oferă imagini și sunet performante, imersive, pentru orice conținut preferi, fie că e vorba de filme, documentare, transmisii sportive sau jocuri. Apropo de jocuri, televizorul beneficiază de Game Mode Ultra la 165 Hz, asigurând un gameplay fluid, fără lag, estompare sau rupere a imaginii. Cu o diagonală impresionantă, se va simți bine în livinguri cu suprafață generoasă, în cluburi sau în săli de conferințe.
Prețul este și el spectaculos, de 125.000 de lei, dar l-am testat la Altex Nord (Voluntari), unde poți vedea un exemplar și pot afirma că merită fiecare leu.
Iar acest clip explică de ce tehnologia RGB Mini LED de la Hisense este categoric avansată comparativ cu Mini LED-ul obișnuit:
Tendințe. Generația Z închiriază din ce în ce mai mult hainele de care are nevoie, în loc să le cumpere
În următorul deceniu, unii tineri își vor putea înghesui toată garderoba într-o valiză, fiindu-le astfel mai ușor să-și schimbe locuințele închiriate, după cum găsesc unele mai convenabile. Și mai mici.
Totodată, sociologii remarcă o tendință de dezinfluențare online care presupune cheltuirea a mai puțini bani și adoptarea unui stil de viață mai sustenabil. Astfel, gustul generației Z de a cumpăra produse second-hand și de a economisi s-a transformat în mod natural într-o mentalitate favorabilă închirierii ținutelor de calitate la preț redus pentru evenimente mai mult sau mai puțin pretențioase.
În aceste condiții, piața închirierii de haine din SUA este deja evaluată la aproximativ 2,6 miliarde de dolari și ar putea să atingă 6 miliarde de dolari în următorul deceniu.
Exemple de afaceri în domeniu. Platformele de închiriere sunt în plină expansiune:
Nuulyare înregistrează 400.000 de abonați activi lunar și peste 230.000 de articole de îmbrăcăminte disponibile.
Pickle, o altă platformă de închiriere de îmbrăcăminte, a înregistrat o creștere a cererii de 500% în Miami și de 195% în Los Angeles în acest an. 60% dintre utilizatorii săi sunt din generația Z, iar 40% sunt din generația milenialilor.
BNTO, un site de abonament pentru închirierea de haine noi, a strâns 15 milioane de dolari în cadrul unei runde de finanțare de serie A.
Rent the Runway, pionierul în acest domeniu, a reușit să inverseze tendința de scădere a cererii din perioada Covid și înregistrează acum un venit trimestrial de 80 de milioane de dolari.
Isabella De Murguia, o tânără de 27 de ani care își închiriază hainele pe Pickle, a câștigat deja peste 25.000 de dolari în acest an din închirierea garderobei sale. (businessinsider.com)
Un brad frumos care crește copii
UniCredit Bank, susținător tradițional al artei românești și partener principal al Festivalului Brazilor de Crăciun, marchează un moment de referință în istoria de 25 de ani a evenimentului. Bradul donat de bancă, o lucrare de artă contemporană semnată de artistul vizual Vlad Nancă, a generat o sumă record de 220.000 de euro, fonduri ce vor fi direcționate integral către susținerea educației și prevenirea abandonului școlar.
Fondurile obținute vor susține programele educaționale ale organizației Salvați Copiii România, vizând direct integrarea școlară și socială a copiilor de la Școlile Gimnaziale nr. 127 și nr. 31 din Constanța, copii cu risc de abandon școlar.
Lucrarea creată de Vlad Nancă, intitulată Un Arbore Cosmic al Vieții, este o piesă modulară din metal și mozaic de sticlă de Murano, care transcende funcția decorativă (foto). Artistul a fost anul acesta coautor al proiectului Human Scale la Bienala de la Veneția și câștigător al premiului pentru Sculptura Anului oferit de Fundația Peter Jecza.
Seara galei a fost marcată de o efervescență deosebită, bradul UniCredit devenind punctul central al licitației. Tonul a fost dat de Irina Schrotter, care a deschis licitația cu suma de 30.000 de euro în numele Romanian Creative Week și FEPIC, setând astfel din start valoarea intrinsecă a bradului ca lucrare de artă veritabilă.
După o competiție strânsă, lucrarea a fost adjudecată de Catena, cu 90.000 de euro.
Însă solidaritatea nu s-a oprit aici. Într-un gest de unitate pentru cauza educației, suma finală donată către Salvați Copiii România a urcat la recordul istoric de 220.000 de euro printr-un efort colectiv spontan al UniCredit Bank și al altor trei clienți de top ai băncii prezenți la eveniment: Fundația Valvis, Teilor și E-INFRA Group.
Filmele de animație Pixar și dronele militare folosesc aceeași tehnologie, finanțată de U.S. Defense Advanced Research Projects Agency
Una dintre tehnologiile-cheie care au contribuit la succesul filmelor Toy Story și Finding Nemo a fost crucială și pentru îmbunătățirea preciziei vehiculelor aeriene fără pilot (UAV) și transformarea acestora în arme letale utilizate pe scară largă în războaie precum cele din Gaza și Ucraina.
Această tehnologie este randarea 3D, sau modelarea obiectelor, sisteme dezvoltate de Pixar (Disney), capabile să creeze animații mai realiste. Iar dronele o folosesc pentru a înțelege mai bine spațiul în care navighează și pentru a-și atinge ținta.
Pentru a înțelege această poveste fascinantă, un pic de istorie. În 1995, Pixar a lansat primul lungmetraj creat vreodată în întregime cu animație pe computer: Toy Story. Calitatea imaginilor și a animației – mult superioară oricărei alte producții anterioare – a stabilit un nou standard. O parte din succesul său s-a datorat unui software numit RenderMan. Proiectat de echipa Pixar, programul era responsabil de redarea imaginilor 3D complexe, astfel că personajele animate păreau să se miște spectaculos de natural.
Doi experți geniali au creat revoluționarul program RenderMan cu ajutorul armatei. RenderMan a fost conceput la Universitatea din Utah în anii 1970, unde unul dintre fondatorii Pixar, Ed Catmull, și-a obținut doctoratul tocmai pe tema problemelor de randare. Catmull este probabil singura persoană care a câștigat atât un Oscar (2008) pentru contribuția sa la industria animației, cât și un premiu Turing (2019), considerat Premiul Nobel al informaticii, pentru „contribuțiile sale fundamentale la grafica 3D pe computer și impactul revoluționar al acestor tehnici asupra imaginilor generate pe computer (CGI) în realizarea de filme și alte aplicații”.
Mai puțin cunoscut este faptul că cercetările efectuate de Catmull și colegii săi au fost finanțate de U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). Unul dintre colegii lui Catmull de la Universitatea din Utah, omul de știință de origine vietnameză Bui Tưong Phong (decedat la 32 de ani din cauza leucemiei), a venit în SUA din Franța în anii 1970 tocmai prin intermediul DARPA, după cum a dezvăluit Theodore Kim, profesor asociat de informatică la Yale, care a lucrat la Pixar și a fost colegul cercetătorului asiatic.
Dr. Phong, așa cum era cunoscut în cercurile academice, este creatorul algoritmilor de umbrire și iluminare care îi poartă numele și care, de jumătate de secol, sunt un pilon al filmelor de animație pe computer și al jocurilor video 3D. Algoritmii lui Bui Tuong excelează în redarea plasticului și sunt unul dintre motivele pentru care filmul Toy Story, primul lungmetraj animat în întregime pe computer, a avut ca subiect jucăriile, povestește Theodore Kim în revista Time.
De ce ar fi dorit Pentagonul să sprijine astfel de proiecte? Progresele realizate de omul de știință născut la Hanoi au fost transferate în anii 1980 la simulatoarele de zbor ale avioanelor de vânătoare F-16, îmbunătățind semnificativ rezoluția grafică a acestora. Programele avansate de randare, precum RenderMan, bazate pe munca dr. Phong, au fost fundamentale pentru succesul recent al dronelor militare.
Pixar a refuzat să comenteze aceste informații.
Două sfaturi pentru vacanțe
Plăcerea unei călătorii va fi invers proporțională cu greutatea bagajelor personale. Bagajele lejere vă permit să urcați ușor scările atunci când nu există lift sau să împărțiți un tuk-tuk, să împachetați și să despachetați rapid și să nu pierdeți lucruri. Realitatea zilelor noastre este că aproape sigur puteți cumpăra pe drum tot ceea ce vă lipsește (bineînțeles, dacă aveți resursele necesare).
Pentru a profita la maximum de bucătăria locului pe care îl vizitați, regula de bază este să alegeți localurile unde mănâncă localnicii. Atunci când cereți cuiva să vă recomande un restaurant, nu-l întrebați unde ar trebui să mâncați; întrebați-l unde mănâncă el. Unde a mâncat ultima dată când a ieșit în oraș?
De asemenea, veți avea satisfacția unui prânz convenabil și autentic în relativa apropiere a unui loc faimos doar dacă vă îndepărtați cel puțin cinci străzi de epicentrul turistic. Alte sfaturi, aici.
(Retrospectiva Civilization (RC) – februarie 2025.)
SCURTE
Film. Lista completă cu nominalizările Golden Globe 2026. Ceremonia de premiere va avea loc pe 11 ianuarie.
_______________________________
Infografic. Istoria omenirii într-un minut:
___________________________
Vizual. Startup-ul BookWatch transformă cărți bestseller de nonficțiune în videoclipuri animate. Găsești aici o întreagă bibliotecă. Acces: gratuit 60 de minute/zi, 13 dolari pe lună sau 60 dolari pe an, nelimitat. Biblioteca a crescut și o comunitate Youtube.
__________________________










