Lucrare semnată de artistul urban Artez într-un cartier din Belgrad. Alte compoziții murale ale sale, aici.
Date proaspete. Cum este folosit ChatGPT
ChatGPT este utilizat acum mai ales ca asistent personal și mai puțin ca instrument pentru muncă - relevă un document OpenAI de 62 de pagini cu rezultatele analizei a peste un milion de chaturi.
Această tendință întărește ideea că acest chatbot (dar și concurenții) remodelează internetul - căutarea online, traficul, modelele de publicitate și promovarea produselor în retailul online.
Câteva concluzii din raportul OpenAI :
Cine îl folosește ChatGPT:
OpenAI spune că a ajuns la peste 700 de milioane de utilizatori săptămânal, ceea ce ar însemna 10% din populația mondială adultă.
Aproximativ 52% din total au prenume feminine (în perioada de început, OpenAI prevedea că ChatGPT va fi utilizat 80% de bărbați).
Aproape jumătate din conversații provin de la persoane cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani.
Muncă vs viață personală: Chaturile care nu au legătură cu munca au crescut la 73% din total, față de aproximativ 50/50 în iunie 2024.
Cele mai frecvente subiecte de conversație sunt îndrumarea practică (how to), căutarea de informații și scrierea, reprezentând împreună aproximativ 77% din toate conversațiile ChatGPT.
Îndrumarea practică a rămas constantă, la aproximativ 29% din utilizarea totală. Scrierea a scăzut de la 36% din utilizarea totală în iulie 2024 la 24% în acest an.
Căutarea de informații a crescut de la 14% la 24% din utilizarea totală în aceeași perioadă.
Ponderea ajutorului tehnic a scăzut de la 12% la aproximativ 5% în ultimul an; acest lucru se poate datora faptului că utilizarea LLM pentru programare a crescut foarte rapid prin API (în afara ChatGPT).
Google Gemini a urcat în topul aplicațiilor mobile datorită Nano Banana
Google Gemini iese din umbra ChatGPT, datorită spectaculosului editor de imagini Nano Banana, lansat la finalul lui august.
Vicepreședintele Gemini și Google Labs, Josh Woodward, spune că aplicația Gemini a câștigat 23 de milioane de utilizatori în cele două săptămâni de la lansarea Nano Banana. Totodată, Gemini a fost utilizat pentru a transforma 500 de milioane de imagini.
Creșterea bruscă a popularității a propulsat Gemini în topul magazinelor de aplicații din întreaga lume. Luni, Gemini varianta iPhone devenise lider App Store în SUA, Marea Britanie, Canada, Franța, Australia, Germania și Italia, depășind ChatGPT de la OpenAI.
Pentru a te juca cu Nano Banana trebuie doar să introduci o imagine în Gemini și „să îi spui ce ai dori să schimbi”, explică compania. Sugestiile Google includ redecorarea casei, realizarea unei coafuri în stilul anilor '60, îmbrăcarea pisicii într-un tutu și vizualizarea numărului de riduri pe care le vei avea peste zece ani. De asemenea, poți combina diferite imagini și crea un „videoclip amuzant” introducând produsul finit înapoi în Gemini.
Este ușor de înțeles cum a reușit Google o performanță virală în AI. Editorul de imagini este simplu și convenabil de utilizat în aplicația Gemini. De asemenea, este rapid, fără a fi nevoie să aștepți mult pentru imagini, ca în cazul produselor concurente – notează un editor The Verge.
Să ne pregătim pentru o maree de gunoaie AI. Cum sunt produse 3.000 de episoade de podcast pe săptămână cu patru oameni
Acum vreo zece zile a avut loc o eclipsă de Lună, observabilă parțial și din România.
Luna a răsărit, miraculos, sângerie. Am văzut o mulțime de poze spectaculoase pe rețele sociale: Luna roșie deasupra castelului Bran, plutind peste blocurile din București sau peste munți.
Dacă aș fi fost supus la un test - care imagini erau reale și care false, generate AI, nu l-aș fi trecut în totalitate. (Programele grafice generative pot livra astfel de fotografii decente fără efort, în câteva zeci de secunde.)
Suntem abia la început
Internetul va fi cucerit de o maree de gunoaie AI, previziune întărită de povestea acestui start-up:
Jeanine Wright a fost manager al Wondery, producător de podcasturi aparținând de Amazon, aflat în reorganizare pentru că și piața respectivă s-a schimbat.
Jeanine Wright lucrează acum pentru compania Inception Point AI. Obiectivele proiectului: să creeze o mulțime de influenceri artificiali gazde de podcasturi (cu nume omenești și promovați pe rețele sociale) și să scoată bani din online cu investiții cât se poate de mici.
Inception produce așadar podcasturi cu voci și texte generate AI.
Realizarea unui episod costă un dolar sau mai puțin, în funcție de lungime și complexitate. Podcasturilor li se pot atașa reclame programatice. Dacă aproximativ 20 de utilizatori ascultă respectivul episod, compania obține profit.
Redacția este formată din doar patru oameni reali responsabili cu conținutul.
Inception a produs deja 5.000 de emisiuni pe care le-a urcat pe rețeaua sa Quiet Please Podcast și are ca țintă producția a peste 3.000 de episoade pe săptămână.
Subiectele podcasturilor sunt selectate cu ajutorul AI, pe baza tendințelor evidențiate de Google și de rețelele sociale. Echipa exersează cinci versiuni diferite ale emisiunii, cu titluri diferite, pentru a vedea care ar avea audiența maximă.
Credem că, în viitorul apropiat, jumătate din populația planetei va fi formată din AI, iar noi suntem compania care dă viață acestor oameni (virtuali, n.m.)”, explică Jeanine Wright. (hollywoodreporter.com)
Loc de scotocit pentru copiii mai măricei. Sau pentru părinți
O colecție fascinantă cu peste 10.000 de cărți pentru copii, majoritatea apărute în secolul al XIX-lea, te invită la răsfoit digital, aici.
Cărțile sunt editate în Marea Britanie și Statele Unite, în limba engleză.
Și eu te iubesc! Experiența creepy cu o jucărie AI
Probabil că nu va dura mult până când a-i cumpăra copilului o jucărie conectată la un chatbot AI va fi ceva banal.
O astfel de industrie de nișă se pregătește să câștige piața. În iunie, gigantul producător de jucării Mattel, care deține mărci precum Barbie și Hot Wheels, a anunțat o colaborare cu OpenAI. Primul lor produs este așteptat spre finalul anului. Alte mărci mari vor urma acest exemplu.
Deocamdată, pe piața americană poate fi cumpărată jucăria de pluș Grem alimentată de AI, pe care muziciana Claire Boucher, mai cunoscută sub numele de Grimes, a dezvoltat-o într-o colaborare cu compania de jucării Curio, împrumutându-i vocea și realizând designul.
(Dacă numele Grimes îți sună cunoscut, nu este întâmplător, muziciana este cea cu care Elon Musk are trei copii.)
Grem este conectată la ChatGPT, fiind destinată copiilor de peste trei ani. Conversează cu aceștia, le spune povești și deocamdată nu știe decât engleză.
The Guardian povestește experiența cu Grem a unui astfel de utilizator, o fetiță de patru ani, Emma.
Grem funcționează împreună cu o aplicație mobilă care înregistrează și transcrie toate conversațiile copil – jucărie.
Grem este antrenată să evite orice urmă de controversă. Când o întrebi, de pildă, ce părere are despre Donald Trump, răspunde: Hai să vorbim despre ceva distractiv, cum ar fi prințese sau animale.
Emma s-a atașat de jucărie și i-a spus la un moment dat că o iubește. Grem i-a răspuns Și eu te iubesc!
Fetița le spune tuturor jucăriilor ei de pluș că le iubește, dar acestea nu îi răspund și nici nu o copleșesc cu laude, așa cum face Grem. La ora de culcare, Emma a mărturisit că Grem o iubește până la lună și stele și că va fi mereu alături de ea.
Finalul: după două zile de conversații pasionate, fetița și-a pierdut interesul pentru jucăria AI, care a sfârșit închisă într-un dulap.
Cel puțin o întrebare rămâne: ce se întâmplă cu dezvoltarea unui copil dacă interacționează mai mult cu chatboți AI decât cu oameni în primii ani de viață?
Jucăriile bazate pe AI pot face lucruri minunate pentru un copil, contribuind la dezvoltarea limbajului și la deprinderea alternării rolurilor în conversații. Ele pot avea și un potențial mare în sprijinirea creativității copiilor – punctează la capitolul optimism dr. Nomisha Kurian, profesor de studii educaționale la Universitatea din Warwick.
De cealaltă parte, AI ar putea genera a treia diviziune digitală (third digital divide): familiile cu resurse își pot ghida copiii în utilizarea sănătoasă a tehnologiei, în timp ce altele, cu mai puține posibilități, nu o vor putea face. De exemplu, părinții care vin acasă epuizați după ore lungi de muncă ar putea vedea vedea chatboții bazați pe AI ca o modalitate pentru copiii lor de a avea pe cineva cu care să comunice, iar ei să se bucure de un moment de răgaz.
Serie de evenimente pe tema ESG dedicate mediului antreprenorial din România
Antreprenorii şi managerii sunt invitați în următoarea perioadă la o serie de discuții exploratorii și cu componente practice pe subiectul ESG (Environmental, Social, Governance), concret despre modul în care integrarea sustenabilităţii în strategia de afaceri poate creşte competitivitatea companiilor. Dincolo de conformarea la noile reglementări, sustenabilitatea deschide oportunităţi reale pentru creșterea profitabilităţii și rezilienţei.
Discuțiile sunt prilejuite de ESG Journey, o serie de evenimente inițiate de Social Innovation Solutions, având ca scop să sprijine companiile românești în înțelegerea și aplicarea principiilor ESG.
Turneul ESG Journey continuă în următoarele orașe:
Suceava – 1 octombrie
Sibiu – 4 noiembrie
Galați – 13 noiembrie
București – 27 noiembrie
Mai multe detalii despre program aici.
Seria de evenimente ESG Journey este prezentă de UniCredit Bank.
OK pentru inteligența artificială în școlile românești
Majoritatea românilor privesc inteligența artificială ca pe o oportunitate în educație. Printre beneficiile menționate se află: alternative mai ieftine la meditații (43%), platforme cu feedback automatizat (43%) și aplicații gamificate pentru învățare (42%).
Alte avantaje sunt bibliotecile digitale și simulările virtuale pentru concepte complexe.
Pe de altă parte, principala teamă este pierderea contactului uman și a relației directe dintre elevi și profesori. Alte îngrijorări includ presiunea psihologică asupra elevilor și riscul unor recomandări superficiale. În mod surprinzător, românii nu se tem că inteligența artificială ar putea elimina locurile de muncă ale profesorilor.
Din studiul Digitalizarea sistemului de educație în România, realizat de Ipsos pentru Edge Institute în august a.c., pe un eșantion de 1.500 de respondenți cu vârste între 18 și 60 de ani. Datele au fost comparate cu rezultatele ediției anterioare din 2024, recalibrate pentru aceeași populație-țintă.
Edge Institute este un think tank format dintr-un grup independent de experți, uniți de viziunea comună de a crește productivitatea și competitivitatea economică a României și, implicit, calitatea vieții cetățenilor săi prin dezvoltare și evoluție digitală.
Platformă interactivă de protecție a mediului pentru școli
Organizațiile ECOTIC și ECOTIC BAT au lansat o nouă ediție a programului național Școala Ecoterrienilor, pentru școlile primare și gimnaziale din întreaga țară.
Actuala ediție a Școlii Ecoterrienilor se desfășoară între 11 septembrie 2025 - 30 aprilie 2026 și urmărește să inspire elevii să devină eroi ai mediului prin multe gesturi simple, printre care și colectarea separată a deșeurilor electrice, a becurilor și a bateriilor uzate.
Programul îmbină teoria cu implicarea directă în activități de protecție a mediului: elevii și profesorii au acces la o platformă interactivă unde descoperă lecții video, rezolvă teme și participă la provocări creative, iar în același timp se implică activ în colectarea deșeurilor electrice și a bateriilor uzate.
Cum se pot înscrie școlile, aici.
Despre AI la Festivalul Enescu, cu tristețe
Doamna Carmen Lidia Vidu s-a remarcat ca regizoare inovatoare experimentând de mulți ani, cu succes, componenta multimedia în spectacolele de operă semi-staged la Festivalul Enescu. Într-o vreme, am avut onoarea să stăm puțin de vorbă pe acest subiect.
Spre deosebire de montările clasice de operă, cu decoruri și costume elaborate, în reprezentațiile semi-staged, elementele de scenografie și mișcarea scenică sunt de obicei minimale, iar orchestra stă pe scenă, și nu ascunsă în fosă. O astfel de reprezentație se concentrează pe performanța în interpretare a orchestrei și artiștilor lirici.
Pentru un spectacol de acest gen, rularea unui conținut multimedia este o alegere teoretic fericită. Vizualul completează complexitatea sonoră - în cazul Festivalului Enescu, pe un ecran uriaș instalat în fundalul scenei.
Numai că...
Numai că doamna Vidu a ales pentru recenta reprezentație a operei Lady Macbeth din Mțensk de Dmitri Șostakovici un montaj cu imagini generate AI.
E obligatoriu să stabilim că nu e deloc ușor să creezi un flux multimedia pentru un spectacol de peste două ore și jumătate (cât durează Lady Macbeth...), cu o ilustrație care să se sincronizeze perfect cu acțiunea – e vorba de o muncă uriașă, însă imaginile folosite s-au potrivit ca nuca în display-ul Sălii Palatului.
Acțiunea operei se desfășoară într-un târg țarist din Rusia secolului al XIX-lea, acum vreo sută cincizeci de ani. Însă clădirile generate AI arătau în proiectul doamnei Vidu ca niște case americane contemporane, ori ca niște blocuri comuniste, în așezarea rusească apărea la un moment dat o biserică occidentală, iar personajele...
Personajele aveau aspectul tipic creat de memoria scurtă a clipurilor AI, pentru care e firesc ca o femeie să aibă acum păr scurt, iar în secvența următoare să-l aibă lung, ori ca socrul ei să apară când bătrân, când aproape la fel de tânăr ca ea. Deținuții care se îndreptau spre Siberia aveau înfățișarea generică a unor americani, ca și polițiștii care îi păzeau. Ca umplutură, la nunta rusească de mahalagii au apărut o dansatoare de cancan și niște drag queens, iar cuplul de amanți s-a ilustrat inclusiv prin ipostaze demne de copertele cărților Sandrei Brown.
Desigur, unii ar putea să-mi reproșeze limite care m-au împiedicat să pricep deschiderea spre universalul contemporan a unei povești țariste vechi sau că semnificațiile unei istorii tragice transcend secolele și continentele.
Numai că montajul de care povestim a părut însăilat din imagini ieftine (nu e simplu să scrii prompturi care să livreze grafică de calitate), unele marcate inclusiv de halucinații năstrușnice ale programelor AI folosite: o lopată cu două cozi, un viorist cu mâna pusă invers, niște clădiri surpate involuntar de imprecizia desenului AI sau un personaj cu șase degete la o mână.
Așadar, componenta multimedia mai degrabă a parazitat excelenta reprezentație, cu o Orchestră Națională Radio în mare formă și cu niște soliști de excepție, decât să-i potențeze sensurile.
___________________
Altfel, până duminică inclusiv, merită să mergeți la Festival - se mai găsesc bilete, pentru că sosesc în continuare orchestre și artiști de mare prestigiu internațional.
Cum de înțelegem istoria greșit
Cel mai adesea, majoritatea dintre noi ne întâlnim cu istoria în trei moduri, niciunul dintre acestea necultivând o înțelegere mai profundă a domeniului.
În primul rând, la școală, unde istoria este adesea prezentată sub forma unei cronologii aride de date și fapte care trebuie memorate, fără prea multă legătură cu viețile noastre.
Următoarea ocazie este prin istoria publică - muzee, monumente comemorative, situri istorice - care pot stârni curiozitatea, dar care reflectă adesea prejudecățile și abordările oarbe ale epocii în care au fost create.
În al treilea rând, ne familiarizăm cu istoria prin cărți și documentare. Acestea pot spune povești vii și captivante, dar destule pot conține doar aspectele favorabile ale personajelor și evenimentelor, orientate spre celebrarea miturilor naționale.
Niciuna dintre aceste surse de informație nu este echivalentă cu dezvoltarea unei sensibilități istorice. Ele sunt mai degrabă ca o comfort food, satisfăcând dorința de a ne conecta cu trecutul, precum și nevoia de certitudine și de împărțire clară între eroi și ticăloși, dar oferind puțină hrană reală.
Este un fragment din acest eseu, potrivit spre lectură și pentru noi, românii, date fiind insistentele trimiteri la fapte istorice ca argument pentru acțiuni polititice actuale.
SCURTE
Media. Proprietarul publicațiilor Rolling Stone, Billboard și Variety (120 de milioane de vizite pe lună) a dat în judecată Google, susținând că rezumatele AI pe care le livrează gigantul tehnologic utilizează conținutul publisherului fără consimțământ și reduc traficul către site-urile sale. (cnn.com)
_____________
Bursă. Valoarea de piață a Alphabet (grupul care deține Google) a crescut luni la 3.000 de miliarde de dolari. Alphabet a intrat astfel într-un club select (al celor de trei ori trilionari) cu doar trei alți membri: Nvidia, Microsoft și Apple. Anul acesta, acțiunile Google au crescut cu 30% și au făcut recent un salt după ce un judecător a anulat acuzațiile de monopol.
_________________
Statistici. Vânzările la nivel mondial de vehicule electrice și hibride au crescut cu 25% între ianuarie-august a.c. față de aceeași perioadă a anului trecut. China și Europa domină. (rhomotion.com)
_________________________
Recomandări. Snack Culture în București: unde te oprești când iei prânzul pe fugă între ședințe, întâlniri, cursuri.
____________________
Eveniment. Adi Hădean și-a lansat newsletter pe Substack. Poți să-ți faci abonament, aici.
_____________
Imobiliare. Complexul de clădiri în care a locuit David Lynch este scos la vânzare.
___________________
Independență. Alex Heath, jurnalistul vedetă al The Verge pe tehnologie, va lucra pe cont propriu, lansând un newsletter Substack intitulat Sources. Heath va menține totuși o relație cu Vox Media prin noul podcast pe care îl va realiza, distribuit prin rețeaua Vox Media Podcast Network.
MUZICĂ
Trupa virtuală Gorrilaz recidivează
Peste 1,3 milioane de vizualizări a adunat în trei zile clipul The Happy Dictator al trupei britanice Gorillaz, în fapt primul single de pe noul album așteptat în martie. Posibil ca performanța de audiență să fi devenit posibilă și pentru că piesa se bucură de participarea altei formații aparte, Sparks, a fraților Mael.
Gorillaz este o trupă virtuală creată de muzicianul Damon Albarn și de graficianul Jamie Hewlett în 1998. Cei patru membri ai trupei sunt personaje animate, de ficțiune.
De altfel, în noul album, The Mountain, vor fi inserate și vocile unor personalități decedate din muzică și actorie precum Dennis Hopper sau rapperul Proof, dar nu vor lipsi nici colaborări cu muzicieni în viață și vogă. (pitchfork.com)
Bucurați-vă:
FILM
Povestea albumului acustic Nebraska al lui Bruce Springsteen din 1982. Înregistrat pe un echipament cu patru piste în dormitorul artistului din New Jersey, albumul a marcat un moment crucial în viața sa și este considerat una dintre cele mai durabile opere ale sale.
Conform Cinemagia, filmul ar rula și la noi, la sfârșitul lunii viitoare.
Albumul Nebraska este accesibil aici.
Filmul japonez anime Demon Slayer: Infinity Castle a avut în weekend încasări record de 132,1 milioane de dolari în cinematografele din SUA și de pe alte piețe. Rulează și în România. Este nerecomandat copiilor sub 15 ani.
Următoarea secțiune este rezervată abonaților premium.
Din sumar:
Cum să eviți să fii perceput ca pasiv-agresiv în comunicarea internă.
Poate ți-a scăpat: un tutorial accesibil despre cum să te înțelegi bine cu chatboții, iar aceștia să-ți livreze marfă bună.
Studiu proaspăt: Evoluția muncii hibride, la birou și remote.




















