Fotografie de Randall (Randy) Hanna, remarcată la The 2025 Exposure One Awards.
Ești gata să lucrezi dublu față de programul standard de 40 de ore pe săptămână?
Este întrebarea pusă din ce în ce mai des la interviurile de angajare în startup-urile din Silicon Valley, multe dintre ele activând în domeniul AI.
Ce înseamnă dublu?
Adică „996”, de la 9 dimineața la 9 seara, șase zile pe săptămână, ceea ce înseamnă 72 de ore pe săptămână. Cel puțin.
Candidații care nu dau un răspuns convingător și entuziast nu prea au șanse să fie angajați. Altfel, startup-urile nu duc lipsă de oameni care să accepte un astfel de program.
De ce?
Investitorii care riscă milioane în finanțarea unor startup-uri vor să fie siguri că își multiplică banii, în condițiile unei concurențe tehnologice acerbe cu China.
(Cu ani în urmă, la Berlin, am vizitat un start-up care tocmai obținuse o finanțare substanțială. Reprezentanții unui fondul de investiții veniseră în vizită neanunțată vineri la ora 17.30. Au constatat că oamenii lucrau, că nu se grăbiseră să plece în weekend, și au aprobat milioanele de euro pentru dezvoltare.)
De unde 996?
Programul acesta infernal a apărut în China, la companii de succes precum Alibaba și TikTok.
Faptul că există și opinii critice cum că 996 înseamnă sclavie modernă nu a contat și nu contează pentru manageri.
Din cărți
„Există o subcultură foarte puternică și în creștere (pentru munca până la epuizare, n.m.), în special în generația mea, Gen Z, care a crescut ascultând poveștile lui Steve Jobs și Bill Gates, antreprenori ce și-au dedicat viața construirii unor companii care au schimbat vieți”, explică directorul de dezvoltare al unui start-up.
Dar și mai bine, 007
„Adevărul este că China practică acum 007 – de la miezul nopții până la miezul nopții, șapte zile pe săptămână. Dacă vrei să construiești o companie de 100 de milioane de dolari, poți să o faci cu program de cinci zile pe săptămână. Dar dacă vrei să construiești o companie de 10 miliarde de dolari, trebuie să lucrezi șapte zile pe săptămână” – ridică miza reprezentatul unui fond de investiții din Marea Britanie.
În Europa, reticență
Într-o dezbatere pe LinkedIn, fondatorii startup-urilor europene sunt somați aproape să adopte o cultură a muncii intense, cu obiectivul de a face față concurenței de pe scena globală.
„Putem avea același număr de oameni inteligenți și ambițioși (precum SUA și China, n.m.), dar dacă suntem constant depășiți în privința disponibilității de a munci, nu vom câștiga” - spune Sebastian Becker de la compania elvețiană de capital de risc Redalpine.
Europenii sunt însă în general reticenți în a accepta un program de 72 de ore pe săptămână: se feresc de astfel de companii și își dau demisia dacă sunt forțați să lucreze peste program. (Wired, cnbc.com)
Activități de vacanță pentru copii de 2 - 8 ani
Bazată pe metoda Montessori, această platformă AI sugerează părinților diverse activități pentru copii, grupate pe categorii de vârste cuprinse între 2 și 8 ani. Accesul de test este gratuit, dar sunt necesare ceva cunoștințe de limbă engleză din partea părinților sau bunicilor.
Aplicația oferă activități de dezvoltarea a limbajului și a gândirii, inclusiv probleme simple de aritmetică. De asemenea, generează desene pentru colorat, gata a fi printate.
Două filme interesante create exclusiv cu AI
Mai întâi, câștigătorul marelui premiu al celei de-a treia ediții a festivalului internațional de film produs cu instrumente de inteligență artificială (ai aici câștigătorii 2025), festival organizat de platforma de generate video Runaway:
În alt registru, un clip subversiv (16 milioane de redări) produs de studiourile Dor Brothers, studio care a adunat peste 100 de milioane de vizualizări pe diverse platforme.
Echipa de producție Dor Brothers numără patru angajați cu normă întreagă și zeci de freelanceri.
Producția începe cu serviciile unui chatbot, de pildă ChatGPT, căruia i se cere să creeze prompturi pentru videoclipuri pe o anumită temă. Chatbotul oferă o combinație de idei, iar artiștii AI le selectează pe cele mai potrivite și le editează. Ei introduc apoi prompturile finale într-un generator de videoclipuri precum Runway sau Veo 3 de la Google. De obicei, sistemele generează câteva versiuni simultan, oferind studioului posibilitatea de a sugera modificări sau de a o lua de la capăt. Uneori, testează sute de astfel de versiuni înainte ca un videoclip să fie finalizat.
Creatorul digital care câștigă cel mai bine pe Patreon: 1 milion de dolari pe lună
Joe Budden, un fost rapper, s-a apucat acum zece ani de podcasturi. A fost printre primii care au urcat pe Youtube, în 2016, podcasturi video.
Anul acesta, el prevede venituri totale generate de acest gen de producții proprii de 20 de milioane de dolari. Podcasturile și show-urile sale au ca teme muzica, sportul, evenimentele sociale.
Este independent: deși a lucrat exclusiv cu Spotify timp de doi ani (s-au despărțit nu tocmai prieteni), în prezent nu este afiliat la nicio rețea de podcasturi sau companie media externă.
Cea mai mare parte din bani, peste 12 milioane de dolari pe an, vin din podcasturile accesibile contra plată publicate pe Patreon, platformă pe care are 70.000 de abonați, care plătesc între 5 și 50 de dolari pe lună. Două episoade săptămânale ale podcastului principal sunt difuzate gratuit pentru publicul larg.
Abonamentele nu sunt singura sursă de venit. Publicitatea, pe care o vinde el însuși, generează, de asemenea, câteva milioane de dolari. Pe Youtube, de unde îi vin venituri pasive din reclame, a adunat 1,5 milioane de urmăritori.
„Joe este într-o ligă proprie”, explică Jack Conte, director executiv al Patreon. „Nu este ceva obișnuit ca oamenii să câștige un milion de dolari pe lună pe Patreon, precum el.”
La asemenea venituri, și cheltuielile sunt mari; Budden plătește salariile a 30 de oameni din echipa sa, producția, onorariile invitaților șamd. (nytimes.com)
__________
Bonus util: Dacă asculți podcasturi în engleză s-ar putea să te intereseze: Time a publicat lista The 100 Best Podcasts of All Time, realizat de o jurnalistă care urmărește fenomenul de zece ani. (Joe Rogan lipsește din top :)
Audiența podcasturilor crește în continuare - cel puțin în SUA (studiu), iar Youtube spune că înregistrează lunar un miliard consumatori de astfel de conținut la nivel mondial.
August trece repede. Ne pregătim pentru BRAND MINDS 2025
Bilete și lista invitaților, aici.
Eveniment prezentat de UniCredit Bank.
SCURTE
Viral. Un clip AI de câteva secunde cu un leopard călărit de o pisică a adunat aproape 11 milioane de like-uri și 32 de milioane de comentarii pe Instagram.
_________________
Fine Dining. Chef-ul Sorin Stoica a trecut prin echipele Atra, The Artist, Maize, NOUA, a lucrat în restaurante de top din Istanbul și Copenhaga, și, nu în ultimul rând, a ajuns la Noma – restaurantul care a definit standardele mondiale în fine dining. Îl găsim acum la recentul deschis restaurant éto (recomand newsletterul Restograf de unde am aflat povestea). La éto poți încerca, de pildă, ca desert, înghețată cu cartofi prăjiți.
________________________
Grafic. Steagurile unor țări realizate din feluri de mâncare tradiționale. Stindardul Greciei:
Bonus: 30 de rețete de vară cu legume. Cum ar fi panzanella - salată de roșii cu pâine uscată.
______________
Eveniment. La Cacica - Suceava are loc, între 1-3 august, tradiționalul deja Festival al trufelor. Bonus: Cum să gătești trufe simplu și cu efect maxim.
___________________________
Media. La ce se s-au uitat americanii în iunie pe televizoarele lor smart: primele trei locuri sunt ocupate de Youtube (plus 6% față de luna mai) și de două servicii de streaming filme. Unde sunt televiziunile clasice? (Sursa)
_____________________________
Statistici. Viteza medie de download în România, la conexiunile prin cablu, a fost în 2024 de 446 Mbps, iar la upload, de 385 Mbps. La mobil, viteza medie de download a fost de 58 Mbps, iar viteza medie de upload a ajuns la 17 Mbps. Dacă vrei să vezi ce viteze de internet ai, intră pe netograf.ro și afli în două minute. (ANCOM)
___________________
Muzică. Chef-ul Adi Hădean a publicat pe Spotify playlist-urile cu muzica pe care o ascultă când prepară minunile sale.
______________________
AI. Jay Clouse, autorul newsletterului Creator Science, a investit 42.000 de dolari în studioul de producție video pentru tutorialele și podcasturile sale.
Care sunt dotările, vedem în acest clip.
____________________
Fashion. Modelul din fotografie nu există în realitate, ci este generat AI de o companie britanică (al cărei managing director este Andreea Petrescu). A apărut în cea mai recentă ediție Vogue purtând ținute Guess. Compania percepe clienților precum Guess „tarife care pot ajunge până la șase cifre” pentru crearea unei astfel de ființe virtuale.
_________________
Fapte bune. La Rockstadt Extreme Fest 2025 (începe mâine, miercuri, la Râșnov) va fi scoasă la licitație o chitară aparte. Banii vor merge la asociații care salvează animale fără stăpân. Detalii.
______________
Vedete. Comunitatea Facebook ekekekkekkek a sclavilor de pisici vorbitoare a adunat 456.000 de urmăritori.
Această secțiune este rezervată abonaților premium.
Din sumar:
Ar putea GEO sau AIO să fie o oarecare rezolvare în marketingul online, după ce search-ul tradițional este pe cale de dispariție?
Un tutorial detaliat despre cum să obții rezultate concludente din conversația cu chatboții