La plimbare. 1924. Sursa.
Cum să-ți controlezi dependența de aplicațiile mobile
Aflat în vacanță în Spania, un antreprenor american a observat stupefiat cum membrii familiei sale preferau să stea pe rețele sociale în loc să fie interesați de monumentele și atmosfera din jur.
Întors acasă, a creat aplicația mobilă iOS Steppin.
Mulțumită Steppin, utilizatorul își poate bloca accesul la rețelele sociale de care a devenit dependent și să-l restabilească doar dacă face un număr de pași - de exemplu, un minut de TikTok egal 100 de pași sau cinci minute de Instagram egal 400 de pași.
Creatorul Steppin consideră că aplicația promovează atât sănătatea mintală, cât și cea fizică pentru copii și adulți.
Funcționează și pentru jocurile video, serviciile de streaming filme etc.
Deocamdată, nu are variantă pentru Android.
Australian Open live pe Youtube, dar sub formă de desene animate
Australian Open are transmisiuni în direct ale partidelor de tenis pe canalul său YouTube, dar sub formă de redare animată a meciurilor reale, prin programul AO Animated.
De ce? Australian Open nu poate transmite meciurile în direct din cauza contractelor exclusive de difuzare încheiate anterior.
Interpretările animate ale partidelor reprezintă un truc interesant care poate crește audiența turneului.
Cum?
AO Animated generează pe calculator jucătorii, mingea și terenul pentru fluxul YouTube folosind 12 camere care surprind acțiunea.
Partida este redată în animație cu o întârziere de două minute față de transmisia live reală.
Sunetul arenei și comentariile au aceeași întârziere, astfel încât totul se potrivește.
Vedem aici înregistrarea unei partide cu jucătoare sub formă de avataruri:
Când. Australian Open a implementat această tehnologie anul trecut, când a atins un vârf de aproape 800.000 de vizualizări în timpul finalei masculine. Turneul din acest an, cu startul pe 5 ianuarie, a atras deja de patru ori mai mulți telespectatori.
Ce spune raportul Journalism and Technology Trends and Predictions 2025 al Reuters Institute
Datele din acest studiu (îl poți parcurge în întregime aici) au fost adunate din 51 de țări. Dacă lucrezi în presă sau ești student(ă) la jurnalism, poate e mai bine să nu-l citești, riști depresia.
Trei idei din studiu:
Creator-fication. Tendința jurnaliștilor de a părăsi redacțiile și de a se muta, independent, cu proiecte editoriale proprii pe platforme sociale (newslettere pe Substack sau podcasturi pe Youtube, de pildă) este explicată prin dorința acestora de a deține mai mult control asupra conținutului și asupra relațiilor cu publicul și de a scăpa de restricțiile instituțiilor media. Mai multă libertate, așadar, iar pentru unii, venituri mult mai mari. Un exemplu: Matthew Yglesias, co-fondator Vox, al cărui newsletter pe Substack îi aduce venituri estimate la un milion de dolari pe an prin abonamente de la cititori.
______________
Televiziunea tradițională în declin. Politicienii găsesc din ce în ce mai multe modalități de a ocoli complet mass-media profesioniste. În recentele alegeri din SUA, cei doi candidați principali, Donald Trump și Kamala Harris, au evitat în mare măsură principalele posturi de știri, preferând să utilizeze propriile canale sau să discute cu surse alternative, cum ar fi podcasterii sau youtuberii. În cazul lui Trump, mesajele-cheie au fost apoi amplificate de o rețea de ultrași din social media. Victoria lui Trump a confirmat că influența mass-media tradiționale asupra publicului se deteriorează rapid.
Studiul îl dă ca exemplu și pe Călin Georgescu, care a comunicat direct cu alegătorii pe TikTok.
______________________
Facebook a devenit irelevantă pentru publisheri:
OpenAI finanțează presa
OpenAI va finanța extinderea site-ului de știri Axios prin deschiderea de redacții locale în alte patru orașe americane.
Axios a fost înființat în 2016 de trei jurnaliști plecați de la Politico și s-a dovedit un start-up de succes. Este prezent deja în 30 de orașe din SUA, unde redacțiile publică și newslettere cu știri locale care au adunat, deja, două milioane de abonați.
ChatGPT va folosi conținutul editorial Axios pentru a oferi răspunsuri la întrebările utilizatorilor cu rezumate atribuite, citate și linkuri către articole, adică „un ecosistem de știri sănătos, cu informații de calitate”.
La rândul său, Axios poate accesa tehnologia OpenAI pentru a-și construi propriile produse, procese și sisteme AI.
OpenAI a încheiat acorduri cu aproximativ 20 organizații media din lume care acoperă 160 de producători de știri și sute de branduri de conținut, în 20 de limbi.
Un exemplu de colaborare (găsești aici mai multe): Hearst Newspaper utilizează tehnologia OpenAI pentru a personaliza recomandări de restaurante pentru cititorii San Antonio Express-News și San Francisco Chronicle.
Pe de altă parte, The New York Times a dat în judecată, în 2023, OpenAI pentru încălcarea drepturilor de autor (ar fi folosit conținutul cotidianului pentru a-și antrena algoritmii). Acest caz va stabili probabil un precedent juridic istoric pentru drepturile de autor în era inteligenței artificiale, dar ar putea dura ani buni până la soluționare. (axios.com)
UniCredit prezintă noul parteneriat cu Ferrari Bound by Passion. United in Excellence
UniCredit și Ferrari au anunțat toamna trecută un parteneriat multianual, iar la începutul lui 2025 apar noutățile. Astfel, UniCredit plănuiește, împreună cu Scuderia Ferrari HP, un eveniment comun, care va avea loc în martie 2025 la Milano, orașul natal al UniCredit.
Acest nou parteneriat începe exact în momentul în care Lewis Hamilton, de șapte ori campion mondial, se alătură Scuderiei Ferrari HP, pentru a face echipă cu Charles Leclerc, absolvent al Academiei de șoferi Scuderia Ferrari și unul dintre cele mai impresionante talente ale acestui sport. Împreună, ei formează o linie de piloți pregătiți să ofere performanțe palpitante pe pistă.
Cu sprijinul UniCredit, vor fi create „oportunități unice de conectare cu comunitatea globală, cum ar fi evenimente exclusive și inițiative care prezintă sinergia dintre aceste două mărci italiene emblematice”. UniCredit va aduce „experiențe memorabile bazei sale de clienți și părților interesate, oferindu-le șansa de a experimenta entuziasmul și precizia Formulei 1”.
UniCredit și Ferrari dau dovadă de același angajament față de sustenabilitate și incluziune în instituțiile lor și în întreaga lume.
Ferrari este pe drumul către atingerea unui grad zero de utilizare în ce privește emisiile de carbon până în 2030 și este implicată în comunitățile la care ajunge, punând accent pe educație. În mod similar, UniCredit promovează obiectivele ESG (de mediu, social și guvernanță) prin inițiative cu impact și are un istoric în ceea ce privește parteneriatele puternice cu clienții săi pentru a-i ajuta să-și atingă agenda ESG. Pe partea socială, prin Platforma Edu-Fund a Fundației UniCredit, a alocat 14 milioane de euro pentru combaterea sărăciei la nivelul educației. Aceste valori comune subliniază un parteneriat dedicat promovării unui viitor durabil și echitabil, prin acțiuni concrete.
Despre cum roboții i-au eliberat din sclavia stoarcerii lămâilor pe angajații Chick-fil-A
Chick-fil-A este cel mai mare lanț de restaurante fast food specializat în sandvișuri cu pui din Statele Unite – are peste 3.000 de unități în 48 de state. Și intenționează să mai deschidă alte câteva sute, dar are o problemă: forța de muncă insuficientă, greu de găsit.
Cea mai nesuferită muncă la Chick-fil-A era stoarcerea lămâilor pentru limonada marcă proprie:
Zilnic, angajații din restaurante petreceau 10.000 de ore storcând mii de lămâi.
Spun petreceau, pentru că de acum această muncă este făcută de roboți instalați într-o fabrică specializată. Aceștia preiau fructele sosite în camioane, le spală și extrag sucul, care pleacă apoi ambalat spre restaurantele Chick-fil-A, unde angajații prepară limonadă cu apă, zahăr sau îndulcitor.
Angajații care până de curând storceau ore întregi, plictisiți, lămâi sunt reorientați, eficient, către servirea clienților. (bloomberg.com$)
Fizicienii pot fi câteodată simpatici și utili. Rețeta perfectă de cacio e pepe
O echipă de fizicieni de la Max Planck Institute for the Physics of Complex Systems, Universitat de Barcelona și de la Institute of Science and Technology Austria a dezvoltat științific o rețetă infailibilă pentru cacio e pepe.
Cacio e pepe, o specie de paste binecunoscută, constă din doar trei ingrediente - spaghetti, brânză pecorino și piper negru.
Prepararea ar trebui să fie ușoară: fierbi pastele, apoi adaugi brânză rasă într-un bol cu o parte din apa folosită la fiert și adaugi piper.
Problema constă în obținerea combinației corecte de apă fierbinte (cu cantitatea potrivită de amidon rămasă de la paste) și brânză. Dacă nu procedezi corect, pecorino se transformă într-un gen de mozzarela dubioasă, ceea ce strică totul.
Fizicienii au constat, după numeroase experimente, că reușita depinde de cantitatea de amidon din apă. Dacă pastele nu lasă destul amidon, preparatul nu iese corect. Soluția: să adaugăm pentru siguranță amidon suplimentar în apă înainte de a pune brânza. (phys.org)
Studiul fizicienilor a fost publicat aici.
SCURTE
Top. Unele dintre cele mai bune cărți de știință apărute anul trecut.
_____________________
Tehnologii. Colossal Biosciences, un start-up de inginerie genetică care și-a propus să reînvie vietăți dispărute precum pasărea dodo (foto) și mamutul lânos, a ajuns la o evaluare de piață de 10,2 miliarde de dolari după ce a strâns recent investiții suplimentare de 200 de milioane de dolari.
__________________
Marketing. În 1960, un bucătar canadian a avut năstrușnica idee de a pune bucăți de ananas din conservă peste o pizza cu șuncă, oripilându-i pe italieni. Această pizza „hawaiană”, răspândită de atunci în lume, a divizat națiuni, comunități, familii. Un restaurant din Norwich, Anglia, a inclus în meniu pizza cu ananas, dar i-a fixat prețul la 100 de lire sterline (119 euro), față de prețul obișnuit al uneia convențională, de 16 euro. Nu a comandat încă niciun excentric pizza cu ananas, dar restaurantul a dat o lovitură de notorietate cu investiții zero sau, în fine, cu costul a câtorva cutii de ananas, de rezervă. (cnn.com)
_____________________________
Artă. Despre formidabila arhitectă româncă Oana Stănescu: „Predă la Harvard, a creat pentru rapperul Kanye West scenografia turneului Yeezus, a fost invitată să creeze instalații la Coachella și la MoMA (…)”. Pe larg, aici.
________________
Util. Aplicații bune pentru editare video. Gratuite și cu plată.
___________________
Eveniment. 65 de turnee ale unor muzicieni formidabili în acest an. Accentul e pus pe Statele Unite, dar găsim și detalii despre concertele din Europa.
_______________
Bucătărie macabră. Le canard à la presse este un fel de mâncare franțuzesc elaborat. Implică zdrobirea dramatică a carcasei unei rațe parțial prăjite într-o presă de argint ornamentată care extrage sângele și sucurile, folosite apoi pentru a prepara decadentul sauce au sang. Sosul este servit imediat împreună cu fileurile fragede de rață, iar copanele prăjite vin după aceea, ca felul doi.
FILM
Rulează la Cinema City din 24 ianuarie.
Sinopsis: Militant revoluționar, bătăuș, scriitor clandestin, majordom al unui milionar din Manhattan, dar și poet incisiv, iubitor de femei frumoase, răzbunător, agitator politic și romancier care a scris despre propria măreție. Bazat pe romanul lui Emmanuel Carrère, povestea vieții lui Eduard Limonov este o călătorie prin Rusia, America și Europa în a doua jumătate a secolului XX.
Vom trece cu bine peste toate.