Civilization #386
Ediție vioaie de Crăciun, completată cu o retrospectivă a unora dintre cele mai accesate articole în acest an
Istorie. Nu dintotdeauna Moș Crăciun a fost un bătrânel jovial îmbrăcat în mantie roșie. Sadismul unor părinți a generat adesea apariții înfricoșătoare ale Moșului, precum acest personaj fantomatic care îi ia pe cei mici la întrebări.
Fotografie datată 1890, via Petapixel.
Să mergem la împărat
Cei mai importanți magnați ai tehnologiei din America fac pelerinaje pentru a săruta inelul președintelui ales Trump la reședința acestuia de la Mar-a-Lago, în speranța că vor fi iertați (unii) și că vor obține favorurile viitoarei administrații.
Au trecut în vizită pe la Trump Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Meta). Fondatorul Amazon, Jeff Bezos, va lua cina cu viitorul președinte săptămâna aceasta.
Între timp, Meta, Amazon și Sam Altman de la OpenAI au anunțat că vor contribui fiecare cu un milion de dolari la fondul pentru organizarea ceremoniei de înscăunare a președintelui - scrie Morning Brew.
Casa Albă stabilește politici care vor avea un impact major asupra companiilor tech, iar managerii sau fondatorii acestora vor să se asigure că interesele lor sunt auzite.
O scurtă recapitulare a „greșelilor” pe care le-au săvârșit mogulii tech și pe care încearcă acum să le repare:
- Facebook a suspendat contul lui Trump după atacul din 6 ianuarie de la Capitoliu
- Amazon și alte companii de top au declarat că nu vor mai face donații parlamentarilor republicani care s-au opus victoriei președintelui Biden în 2020
- Jeff Bezos a fost criticat intens de Trump pentru acoperirea negativă din Washington Post, cotidian pe care Bezos îl deține.
Tonul referirilor la Trump se schimbă însă. De pildă, Marc Beniof, directorul executiv Salesforce și proprietarul revistei Time, este un important donator pentru tabăra democrată.
Cu toate acestea, revista sa tocmai i-a acordat lui Trump titlul de „Personalitatea anului” și i-a pus portretul pe copertă.
Cel mai mare investitor de pe planetă este...
În anii 1990, Norvegia obținea venituri excedentare din petrol, iar conducătorii țării s-au gândit ce să facă cu atâția bani. Nu i-au strecurat în conturile personale, așa cum am auzit că se întâmplă la națiuni mai estice, ci au creat un fond suveran, în fapt o rezervă de bani pentru viitoarele generații de norvegieni, pe ideea că rezervele de țiței se vor epuiza inevitabil.
Banii au fost investiți cu cap de profesioniști ai finanțelor și s-au înmulțit. De exemplu, în ultimii 20 de ani, valoarea investițiilor în acțiuni a fondului a crescut de aproximativ 21 de ori.
În prezent, 71% din portofoliul de investiții al fondului suveran norvegian, în valoare de 1.600 miliarde de dolari, se află în acțiuni, adică, un total de 1.100 de miliarde de dolari, repartizate în peste 8.800 de companii din 65 de țări, inclusiv din România.
Totodată, valoarea fondului suveran a crescut cu 6,3% într-un singur trimestru, adăugând 110 miliarde de dolari la averea țării (110 miliarde reprezintă cam o treime din PIB-ul României).
Unul dintre cele mai importante podcasturi de business
Directorul executiv al fondului norvegian, Nicolai Tangen, prestează și un podcast - In Good Company -, avându-i ca invitați pe importanți oameni de business, precum Elon Musk sau Satya Nadella. (sherwood.news)
Mai nimeni nu-și permite să refuze invitația la microfon, pentru că interviatorul are (prin fond) acțiuni la intervievați. (Civilization #340, aprilie 2024)
Contractele Green PPA. Cum putem să știm azi care vor fi costurile energiei electrice pe care o vom consuma peste câțiva ani
Google, Amazon sau Microsoft sunt consumatori uriași de energie electrică prin imensele centre de date. Mai nou, acest consum crește exponențial pe măsură ce se dezvoltă și sunt adoptate cu frenezie soluțiile de inteligență artificială.
Cum reușesc acești giganți, ca și alte companii mari ca Heineken sau Carrefour, să își asigure predictibilitatea costurilor cu energia electrică și să marcheze totodată la capitolul sustenabilitate?
Una dintre soluțiile esențiale pe care aceste companii le-au adoptat este alegerea ENGIE ca furnizor de energie.
Pe plan local, o știre economică semnificativă pentru mediul de business autohton este că ENGIE propune marilor consumatori de energie electrică din România posibilitatea încheierii de contracte de tip Green PPA, cu avantaje legate de sustenabilitate și care permit proiecții clare asupra costurilor viitoare cu energia electrică.
________________________
BloombergNEF, unul dintre cei mai importanți furnizori internaționali de cercetări și analize privind tendințele în tranziția către o economie cu emisii reduse de carbon, a desemnat ENGIE drept lider mondial în furnizarea de energie verde prin contracte de tip Green PPA.
______________________________________________
Ce este contractul Green PPA (Power Purchase Agreement)
Este un acord încheiat între un client și un furnizor de energie din surse regenerabile, pentru o perioadă cuprinsă între 5 și 15 ani.
Pentru companiile mari consumatoare de energie, Green PPA este un instrument care asigură predictibilitatea prețurilor la energie pentru consumul integral sau parțial, contribuind, în acelaşi timp, la atingerea obiectivelor de sustenabilitate.
Prin semnarea unui Green PPA, clientul-companie achiziționează un volum specific de energie electrică verde pentru o perioadă fixă, energia fiind generată de una sau mai multe surse regenerabile, provenite dintr-o singură tehnologie sau din mai multe – soare, vânt etc. – prin intermediul unui parc fotovoltaic sau eolian, la un preț prestabilit (fix sau indexat).
Companiile pot alege tipul de contract Green PPA care li se potrivește cel mai bine
Consultanții ENGIE pot prezenta potențialilor clienți avantajele a trei tipuri de astfel de contracte:
On-site Green PPA
ENGIE instalează un sistem fotovoltaic pe clădirea sau pe terenul companiei. Investiția este finanțată de către ENGIE și, prin urmare, costurile de capital pentru client sunt zero.
Off-site Green PPA
În acest caz, sursa energiei regenerabile, achiziționată şi livrată către clientul-companie, este una externă, adică din parcuri solare sau eoliene care nu se află pe terenul sau clădirea consumatorului.
Virtual Green PPA (Virtual Power Purchase Agreement)
Este un instrument financiar și contractual care permite clientului-companie să achiziționeze energie electrică produsă din surse regenerabile, fără a fi necesară livrarea fizică a acesteia.
Care sunt avantajele unor astfel de contracte
Avantajele sunt clare, imediate și substanțiale în controlul costurilor și legate de imaginea companiei drept organizație responsabilă în ceea ce privește viitorul planetei:
Atingerea obiectivelor de sustenabilitate, fără investiții inițiale de capital
Contractele Green PPA reprezintă un angajament ferm, pe termen mediu sau lung, pentru utilizarea surselor de energie regenerabilă, contribuind la reducerea amprentei de carbon a afacerii.
Predictibilitatea pe termen lung a costurilor cu energia electrică
Contractele Green PPA sunt încheiate pe termen mediu sau lung, oferind predictibilitate asupra costurilor cu energia electrică, pentru o perioadă extinsă de timp, implicit cu efect pozitiv asupra planificării bugetelor anuale viitoare.
Diversificarea portofoliului energetic
Astfel de contracte sunt parte din strategia de gestionare a riscurilor, ajutând compania să își diversifice portofoliul de achiziție energie electrică și să își diminueze expunerea la volatilitatea prețurilor din piața de energie electrică.
Diferențierea competitivă
Contractele Green PPA oferă companiei posibilitatea de a se diferenția de concurenți, prin înverzirea lanțului valoric propriu.
Un ebook recomandat pentru orice manager preocupat de eficiență și sustenabilitate
ENGIE Romania a publicat un ebook cu informații detaliate despre contractele Green PPA, ca modalitate eficientă de asigurare a energiei electrice verzi pe termen lung, din surse regenerabile, cu avantaje de business evidente.
Puteți descărca acest ebook de aici (click), prin simpla completare a câtorva date despre organizația dumneavoastră.
Gânditori de top la The Power of Storytelling, în martie, la București
Ediția 2025 a conferinței internaționale The Power of Storytelling a anunțat o listă de vorbitori impresionată.
Iată-i, mai jos, pe șapte dintre cei care au confirmat prezența.
Cum evenimentul se va desfășura în engleză, am lăsat cărțile de vizită așa cum au fost comunicate de organizatori.
Ruxandra Gîdei is a content creator who has made it her mission to showcase the transformative power of literature, both in Romania and abroad. Her tools? Cultural initiatives and social media platforms, including a YouTube channel that connects over 40,000 book enthusiasts.
Chris Wiggins is the Chief Data Scientist at The New York Times, leading a data science group that deploys machine learning solutions to businesses and newsrooms. He has also co-funded hackNY, a nonprofit that seeks to create and empower a community of student-technologists.
Mara Zepeda is a social entrepreneur focused on community building, economic development, and systemic change. She co-founded a number of initiatives, including Zebras Unite, promoting ethical business practices, and Xcelerate, supporting over 200 women entrepreneurs.
Raluca Anton is an internationally trained psychotherapist, author, and trainer. With over 17 years of experience, she focuses on fostering healthy professional communities and creating practical tools for emotional and relational well-being.
Arkady Martine is the award-winning author of A Memory Called Empire and A Desolation Called Peace, which explore interstellar political intrigue in stunning sci-fi worldbuilding. When not crafting gripping fiction, Arkady works as a historian and climate policy advisor.
jesikah maria ross bridges journalism and community engagement, working with News Futures Care Collaboratory and America Amplified to help media professionals prioritize social connection and civic health through innovative storytelling.
Kate Murphy is a US-based journalist and author of You’re Not Listening: What You’re Missing and Why It Matters, a compelling blend of cultural observations and science aimed at helping readers rediscover the lost art of listening.
Dacă plătești biletul la conferință cu un card UniCredit Bank, beneficiezi de un discount de 10%.
Viitorul presei? The New York Times tocmai s-a transformat în companie de gaming
Gigantul presei americane The New York Times, cu 10 milioane de abonați la ediția digitală, 137 de premii Pulitzer câștigate de-a lungul vremii și înființat în 1851, a devenit companie producătoare de jocuri online.
Tot mai mulți cititori accesează jocuri prin aplicația NYT Games, parte din abonamentul la știrile cotidianului. Preferate sunt Wordle și Crosswords - scrie beebom.com.
Acest grafic indică timpul petrecut de utilizatori în diferite secțiuni ale site-ului nytimes.com. Jocurile sunt marcate cu verde, știrile cu violet. (Civilization #336, aprilie 2024)
Cum să te izolezi de lumea din jur
Îți mai trebuie doar niște căști bune cu anularea zgomotului ambiental și te poți izola perfect de lumea zgomotoasă din jur, dacă trebuie să te concentrezi pe un proiect, să înveți, să adormi repede sau dacă suferi de ADHD.
Te ajută un site complex, creat de un inginer de sunet, myNoise. Poți recompune sunetul după cum dorești din butoanele colorate de sus. De pildă, dacă ai ales atmosfera sonoră a malului mării, reglezi intensitatea valurilor sau a vântului. Site-ul are și variante mobile pentru iOS și Android. (Civilization #311, ianuarie 2024)
Clonele digitale AI ale rudelor dispărute sunt o afacere chineză în plină expansiune
O dată pe săptămână, Sun Kai are o convorbire video cu mama sa și discută despre viața de zi cu zi. Însă mama lui Sun a murit în urmă cu cinci ani, iar persoana cu care discută, prin intermediul unei tablete asemenea unei rame foto, este o replică digitală deepfake.
Cel puțin șase companii chineze oferă acum astfel de clone digitale ale persoanelor decedate, iar numărul lor crește datorită ieftinirii tehnologiei. Dacă acum câțiva ani un asemenea serviciu de procesare a durerii costa mii de dolari, acum a ajuns la 140 de dolari - scrie MIT Technology Review$.
Mii de chinezi discută cu rudele dispărute, dată fiind și tradiția milenară a acestui popor de a povesti celor dragi dispăruți ce s-a mai întâmplat, la mormintele lor sau în fața portretelor așezate pe altare memoriale. (Civilization #344, martie 2024)
Când mintea îți cere o pauză de la muncă. Trei uși de evadare
Intri pe site-ul One Minute Park și te uiți la scene banale cu parcuri înregistrate în lumea asta mare. După 60 de secunde, site-ul te mută în alt parc, iar dacă te plictisești și nu-ți place locul afișat, ai în stânga jos un buton browse.
Înțeleg că oricine poate trimite către site propriile imagini cu parcul prin care se plimbă.Retro. Emisiuni care au rulat la televiziune în anii 90 și anii 2000. Parcă a trecut un secol.
O colecție cu 108 sculpturi cinetice. Una dintre ele:
(Civilization #345, martie 2024)
Scurtmetrajele premiate la AI Film Festival. Le poți vedea online
Runway a fost primul start-up care a lansat o platformă reușită de generare video pe baza unor instrucțiuni text (text-to-video).
La vremea respectivă a creat senzație în lumea inteligenței artificiale și a fost inclus de revista Time în Top 100 cele mai influente startup-uri din lume.
Runway a organizat la New York a doua ediție a AI Film Festival, la care au concurat scurtmetraje realizate cu tehnologii AI pentru generarea de imagini sau pentru editare.
S-au înscris aproximativ 3.000 de filme, de zece ori mai multe decât la precedenta ediție, ceea ce arată cât de mult a crescut interesul pentru această tehnologie în ultimul an.
Runway are un oarecare avans în domeniul divertismentului generat de inteligența artificială față de concurență. Instrumentele sale de editare au fost folosite în emisiunea The Late Show with Stephen Colbert și în filmul Everything, Everywhere All at Once. Mai recent, AI Runway a creat imagini de scenă pentru Celebration Tour al Madonnei.
Scurtmetrajele premiate la AI Film Festival, aici. (Civilization #346, mai 2024).
Aperology
În 1919, în orașul Padova, frații Luigi și Silvio Barbieri au creat Aperol, acum cel mai faimos bitter Spritz (pentru cocktailuri cu prosecco), din coajă de portocală, ierburi și condimente. Datorită concentrației reduse de alcool (11%), Aperol a fost comercializat inițial către băutorii preocupați de sănătate și către femei (sloganul său din anii '30 era „Signora! Aperol vă menține suplă”).
Grupul Campari, care a început să producă aperitivul omonim încă din 1860, a observat succesul Aperol și a achiziționat marca în 2003. O idee foarte bună, după cum observăm:
SCURTE
Bucătărie. Era normal să apară. Amanda, chef-ă virtuală, AI, are propriul site și ne propune rețete exotice de Crăciun, de la curcan indian la mistreț sau crocodil.
___________________
Foto. Nature publică cele mai bune imagini din acest an. Unele, fantastice.
__________________
Eveniment. Sper că într-o zi, primitivele artificii, care creează șocuri păsărilor și animalelor, să fie interzise. Avem ce pune în loc. Acest spectacol de Crăciun cu 5000 de drone s-a desfășurat recent în Texas și a intrat în Guinness World Records.
_________________
Animație AI. Pisici în aeroport; pisici de Crăciun; pisici bucătar.
FILM
O peliculă-eveniment, nominalizată la Globul de Aur și lăudată de critici. Sperăm să ajungă și la noi.
MUZICĂ
Un foarte german concert de Advent la Dresda - Bach, Handel, Mozart.
____________________
Scoțienii Franz Ferdinand scot un nou album pe 10 ianuarie și până atunci îi încălzesc pe hipsteri cu una dintre piese:
Pentru nostalgici, din 1994:
Crăciun frumos şi ție!
Sarbatori fericite! La multi ani!