Fotografie de Guillermo Soberón, finalistă la Siena Drone Photo Awards 2024.
Clono, du-te tu la ședință, eu rămân cu copiii
Eric Yuan e un om deștept. Lucra la Cisco când și-a dat seama că poate construi o soluție de videoconferință mai simplă și mai ușor de utilizat. Și a înființat Zoom.
În calitate de CEO al Zoom, Eric investește în inteligența artificială și uimește prin viziunea asupra viitorului, destul de, să spunem, îndrăzneață.
Unul dintre marile beneficii ale AI la locul de muncă - afirmă el - va fi că ne vom putea crea un „geamăn digital” („digital twin”). Va fi o clonă, un avatar deepfake al tău, care poate participa la întâlnirile Zoom în numele tău și chiar să ia decizii, în timp ce tu îți petreci timpul cu lucruri mai importante, cum ar fi familia.
Desigur, apar o mulțime de întrebări: Câți gemeni digitali ai putea avea? Cum se vor sincroniza cu tine și între ei? Poți avea încredere în ei? Cum va arăta economia dacă toată lumea își va trimite gemenii digitali la toate întâlnirile?
Două canale Youtube interesante cu care nu-ți pierzi vremea
Veritasium. 15,7 milioane de abonați. Canal de documentare pe teme de la secretele producției de săbii japoneze la adevărata poveste a lui Oppenheimer, documentare care strîng, fiecare, milioane de vizualizări.
TEDEd. 20 de milioane de abonați. Oferă documentare accesibile pe teme populare, precum istoria înghețatei sau mituri despre Evul Mediu.
Bugetele de marketing nu mai sunt ceea ce erau odată
Ca procent din veniturile companiei, bugetele de marketing vor scădea în medie cu 15% în 2024 față de 2023, potrivit studiului Gartner CMO Survey, realizat în perioada februarie-martie în rândul a 395 de factori de decizie în domeniul marketingului din Europa și SUA.
Astfel, bugetele de marketing reprezintă în medie 7,7% din veniturile totale ale companiilor în acest an, în scădere de la o medie de 9,1% anul trecut. Minimul a fost în 2021 (pandemie): 6,4%. Declinul actual reprezintă o nouă perioadă „of less” pentru marketing, comentează Gartner.
În cei patru ani de dinaintea pandemiei, bugetele medii se situau la 11% din veniturile totale.
Doar un sfert dintre directorii de marketing au declarat că au fonduri suficiente pentru a-și executa strategiile în acest an, a constatat Gartner. (marketingbrew.com)
Clubul select și restrâns „3.000 de miliarde de dolari”
Nvidia a depășit miercuri, pentru scurt timp, Apple la capitolul capitalizare de piață, ambele companii trecând pragul de 3.000 de miliarde de dolari. Cele două companii sunt depășite doar de Microsoft, care a marcat 3.140 de miliarde de dolari.
Apple a fost prima companie din istorie care a atins o capitalizare de piață de 3.000 de miliarde de dolari în iunie anul trecut. După ce acțiunile sale s-au prăbușit pe fondul unor dificultăți la începutul anului 2024, producătorul iPhone și-a revenit în ultimele săptămâni și a reintrat în clubul 3000 de miliarde valoare. (qz.com)
Parteneriat între UniCredit Bank și Endeavor pentru dezvoltarea startup-urilor românești
UniCredit Bank și Endeavor România au pus bazele unui parteneriat strategic pentru susținerea startup-urilor cu impact pe termen lung. Această colaborare va facilita accesul la finanțare și resurse pentru companiile fondate de antreprenori români.
Endeavor România este o organizație de susținere a ecosistemului antreprenorial și a antreprenorilor cu impact, care valorifică rețeaua și resursele sale globale pentru a identifica și sprijini antreprenorii cu un potențial ridicat de scalare, în timp ce UniCredit Bank este una dintre principalele instituții financiare din România, oferind servicii și produse de înaltă calitate pentru toate categoriile de clienți.
UniCredit Bank aduce expertiza sa financiară și rețeaua largă de clienți și parteneri, iar acest lucru poate oferi startup-urilor oportunități semnificative de creștere și dezvoltare. Banca este cunoscută pentru angajamentul său în susținerea inovațiilor și a soluțiilor sustenabile, ceea ce face acest parteneriat un pas logic în extinderea acestor eforturi. Ca element al parteneriatului, UniCredit Bank va oferi servicii financiare adaptate nevoilor startup-urilor, incluzând soluții bancare specializate, posibilitatea de a accesa capital și îndrumare cu privire la planificarea și managementul financiar.
Cele mai bune 25 companii aeriene în 2024
1. Qatar Airways
2. Korean Air
3. Cathay Pacific Airways
4. Air New Zealand
5. Emirates
6. Air France/ KLM
7. All Nippon Airways
8. Etihad Airways
9. Qantas
10. Virgin Australia/Atlantic
11. Vietnam Airlines
12. Singapore Airlines
13. EVA Air
14. TAP Portugal
15. JAL
16. Finnair
17. Hawaiian
18. Alaska Airlines
19. Lufthansa/Swiss
20. Turkish Airlines
21. IGA Group (British Airways & Iberia)
22. Air Canada
23. Delta Air Lines
24. United Airlines
25. American Airlines
(sursa)
Cum să evităm manipularea prin opinii formulate de falși experți și prin polarizarea mesajelor
La un post de televiziune, o astroloagă oferea telespectatorilor sfaturi de nutriție. Adevărul e că doamna nu părea să aibă probleme cu greutatea, dar pregătirea ei în domeniu este inexistentă, iar ideile sunau ca preluate din articole clickbait de pe internet.
Un doctor de origine română sosit din America a bântuit anul acesta prin unele licee și facultăți din România și a ținut prelegeri despre medicina alternativă. S-a prezentat ca medic naturopat. Ar fi trebuit să-și pună între ghilimele titlul de „doctor”, deoarece un jurnalist a descoperit din câteva căutări online că nu apare în vreun registru al practicienilor de profil afiliați asociațiilor reprezentative americane și că nu are drept de practică.
Sunt două exemple de experți falși.
Îi recunoaștem pentru că vorbesc într-un mod care dă impresia că sunt ultracompetenți pe un subiect, însă în realitate au puțină sau deloc expertiză relevantă.
Se prezintă ca autorități în anumite domenii pentru a obține câștiguri personale (vezi „vracii” care propun tratamente spectaculoase pentru boli grave sau unii conspiraționiști care s-au îmbogățit online), din cauza unor devianțe mintale sau pentru că sunt în slujba unor oculți interesați să impună idei care să le servească interesele, de pildă, să pună la îndoială consensul experților reali pe o anumită idee.
Au succes pentru că mintea noastră creează scurtături pentru putea gestiona cantitățile mari de informații pe care le procesăm zilnic. Încrederea în experți este o astfel de scurtătură mintală. În loc să apelăm la decizii cognitive complexe pentru ajunge la propriile concluzii, mintea noastră caută butoane rapide pentru a ordona informațiile. Dacă cineva care pare a avea autoritate într-un domeniu ne oferă o concluzie, tindem să avem încredere în ea.
Cum recunoaștem autoritățile false sau irelevante
Când un astfel de vorbitor invocă propria autoritate, în timp ce contrazice consensul celorlalți în domeniu (de exemplu: „Aveți încredere în mine, sunt specialist") trebuie să devenim circumspecți.
De asemenea, o metodă infailibilă este să-i căutăm background-ul (studii, expertize, lucrări publicate) pe net. Nu e nevoie de mult timp pentru a detecta falșii experți. Iar dacă invocă o instituție pentru care lucrează, e indicat să vedem dacă există și cât de serioasă este.
Astfel nu ne vom lăsa manipulați informatic și reducem riscul de a distribui, la rândul nostru, informații false.
Manipularea opiniilor prin polarizare
Cred că nația noastră percepe cel mai bine termenul de polarizare a opiniilor. După 1990, o seamă de infractori autohtoni au migrat în Occident. Curând, în destule țări, percepția cvasi-generală a fost că „toți românii sunt hoți”.
Pentru un adept al polarizării, realitatea generală nu comportă nuanțe de gri, ci există doar negrul absolut și albul impecabil.
Opiniile sau credințele unui individ, grup sau ale unei societăți nu mai variază de-a lungul unei mediane, ci devin concentrate la extreme opuse.
Această tehnică a manipulării exploatează tendința persoanelor cu opinii puternice de a-i îndepărta și de a nu avea încredere în cei care gândesc diferit.
Exemple de enunțuri manipulatoare: „Locuitorii din regiunea X sunt toți leneși”; „Nu-i credeți pe cei din comunitatea/grupul Y, sunt fără excepție ipocriți și mincinoși”.
Cum să nu cădem în capcana polarizării?
E bine să fim sceptici când auzim argumente sau opinii care aruncă toată vina asupra unei persoane sau a unui grup. Totodată, trebuie să ni se aprindă beculețul roșu de alarmă atunci când o problemă serioasă/complexă este redusă la vina unui individ sau a unui singur grup. Întotdeauna, realitatea este mult mai complicată.
Citește și despre manipularea prin Scoaterea din context și Exagerările dramatice.
Acest text este inspirat de Ghidul de prebunking* (tehnică de creare a rezistenței preventive la dezinformare) conceput de Google (click!) pentru a-i ajuta pe utilizatorii de internet să identifice conținutul online manipulator.
*Prebunkingul se bazează pe munca de pionierat din anii 1960 a psihologului social William McGuire despre „teoria inoculării”. În anii ce au urmat, aplicațiile practice ale teoriei inoculării au fost promovate de persoane și instituții din toată lumea, care au testat prebunkingul pe diferite subiecte, de la propaganda legată de ura față de grupuri până la mesaje de sănătate publică.
SCURTE
Istorie. Noi fresce romane dezgropate din cenușa vulcanică la Pompei.
__________________
Natura. Unii jurnaliști par încântați să bage spaima în arahnofobi, relatând despre invazia în unele state americane a păianjenilor zburători Joro, originari din Asia, cu un corp lung de până la zece centimetri și picioare lungi de șase până la opt centimetri, aproximativ cât o mână umană.
______________
Media. Site-ul de tehnologie Gizmodo s-a vândut pentru a treia oară în ultimii opt ani, de data asta cumpărătorii fiind elvețieni.
______________
PR. Putem presupune că echipa de comunicare l-a instruit pe domnul șef Nvidia să se comporte ca un star rock spre binele companiei la bursă (zilele trecute în Taiwan).
____________
Estetică. Best of british design.
FILM
În august, doar la cinema: