Civilization

Share this post

User's avatar
Civilization
Civilization #347

Civilization #347

Ai ce citi

Victor Kapra's avatar
Victor Kapra
Aug 28, 2025
∙ Paid
17

Share this post

User's avatar
Civilization
Civilization #347
1
Share

Fotografie de Sebastian Piorek remarcată la The 2025 International Photography Awards (IPA).


Digital fatigue și nostalgia după print au adus 53.000 de abonați ediției tipărite a site-ului the ONION

Când noii proprietari ai the ONION au achiziționat această publicație online satirică în urmă cu un an, au pariat pe o specie pe cale de dispariție: abonații la versiunea tipărită.
Strategia funcționează.
Acum, versiunea print the ONION are peste 53.000 de abonați care plătesc până la 9 dolari pe lună. Publicația a încheiat și un nou acord pentru vânzarea ziarului prin rețeua Barnes & Noble și se așteaptă la venituri din toate activitățile (site-ul funcționează în continuare) de aproximativ 6 milioane de dolari în acest an, în creștere față de mai puțin de 2 milioane de dolari la începutul anului 2024.
the ONION nu este profitabilă, dar managementul își propune să treacă pe break even anul viitor.

Publicațiile de modă veche, în print, testează o nișă în afara spațiului de conținut digital aglomerat de creatori, videoclipuri și podcasturi.
Oboseala digitală (digital fatigue) este reală pentru noi toți, comentează Kat Craddock, redactor-șef al revistei culinare Saveur, care a lansat anul trecut o ediție tipărită bianuală.
Publicația este profitabilă, obținând venituri de la abonații care plătesc 25 de dolari pe număr și din contracte publicitare personalizate care acoperă mediul digital, tipărit și evenimente.
Digitalul a fost o afacere foarte profitabilă, dar apoi a devenit foarte dificil – comentează la rândul său John Martin, director al revistei de rock ’n’ roll Creem, care a fost relansată în 2022 ca revistă trimestrială tipărită.
Creem are astăzi aproximativ 10.000 de abonați la versiunea tipărită (înregistra un tiraj de aproximativ 300.000 în perioada de glorie din anii 1970) și este de asemenea profitabilă. Abonații actuali plătesc 80 de dolari pe an și au, cei mai mulți, vârste cuprinse între 33 și 55 de ani. (wsj.com)


Această reclamă generată AI a adunat peste 85 de milioane de vizualizări în două zile pe Instagram
Este un clip de promovare pentru compania de suplimente alimentare IM8 a lui David Beckham, generat cu programe de inteligență artificială.
Desigur a contat și notorietatea uriașă a clientului, dar și știința redactării promptului - poți să-l vezi aici, iar aici este descris întregul proces de producție.
Interesant este că jucătoarea de tenis Aryna Sabalenka, imaginea IM8, nu a putut să filmeze în persoană pentru reclamă, așa că a fost clonată digital pe baza unor imagini existente.
Aseară, reclama adunase 110 milioane de vizualizări pe Instagram.


Creatori de top descoperă că YouTube le modifică clipurile fără să le spună
Întrebare filozofică: va mai avea conținutul online vreo legătură cu realitatea în viitorul apropiat, odată cu dezvoltarea AI?
Youtuberul Rick Beato, cu peste cinci milioane de abonați, a descoperit că în unele dintre clipurile sale părul îi arăta ciudat și că părea machiat. Fața îi era mai netedă, iar urechile, cam deformate. Am început să am halucinații? s-a întrebat el.
Ceea ce observase era corect: de câteva luni, YouTube folosește inteligența artificială pentru a modifica videoclipurile unor utilizatori de top fără să-i informeze și fără să le ceară acordul.
Îmbunătățirile generate de AI sunt discrete și doar un ochi avizat (cum ar fi cel al autorilor vlogurilor modificate) le poate detecta, însă cei prinși în acest experiment (după cum numește YouTube respectivele intervenții) sunt deranjați. În definitiv, cui îi place să fie bănuit că își manipulează artificial înfățișarea?
YouTube a modificat aceste clipuri AI fără a informa utilizatorii și fără a le cere permisiunea - comentează BBC.
Rhett Shull, un alt youtube popular (748.000 de abonați) și-a analizat și el propriile postări și a observat aceleași modificări ciudate. Pe această temă, el a postat videoclipul următor, care a strâns peste 700.000 de vizualizări. Marea problemă este că unele clipuri modificate par generate total de AI (deepfake, n.m.), ceea ce ar putea să erodeze încrederea urmăritorilor mei - se plânge el.

Este adevărat că smartphone-urile de ultimă generație sunt dotate cu funcții AI integrate care pot îmbunătăți calitatea imaginilor și a videoclipurilor. Dar este o cu totul altă problemă, explică Samuel Woolley, expert în studiul dezinformării la Universitatea din Pittsburgh. Puteți decide ce doriți să facă telefonul dvs. și dacă doriți să activați anumite funcții. În cazul YouTube este vorba de manipularea conținutului utilizatorilor de top, care este apoi distribuit publicului larg fără ca varianta alterată să aibă consimțământul autorilor.
Bonus. Companiile care livrează conținut online au o poftă nebună să utilizeze inteligența artificială și nu le iese întotdeauna. Un alt exemplu: în martie a izbucnit o controversă cu privire la o aparentă remasterizare AI a serialelor de comedie din anii '80 The Cosby Show și A Different World, difuzate pe Netflix. Serialele sunt disponibile în format high-definition, în ciuda faptului că au fost filmate inițial pe casete video. The Verge a calificat rezultatul drept „un coșmar de fețe distorsionate și fundaluri deformate”.


Dacă spuneți că această aplicație mobilă ar putea fi discutabilă, nu vă contrazic

Aplicația mobilă HeardLy oferă rezumate de 15 minute ale celor mai vândute cărți din lume din 28 de categorii: economie, tehnologie, istorie, cultură, parenting, dezvoltare personală etc.
Rezumatele sunt disponibile în format text și audio, după preferințe, iar unele bestsellere și într-un soi de format video.
Cărțile au fost rezumate cu unelte AI, însă dezvoltatorii aplicației spun că rezumatele sunt apoi supervizate de oameni.
Deocamdată, este disponibilă doar varianta iOS. Pentru Android și desktop s-au deschis liste de așteptare.
Tariful premium este de 13 dolari/lună.

Loading...

Inspirație pentru arhitecți și pentru cei care vor să-și construiască o casă deosebită. Poate te gândești la o tiny house?

Casele și clădirile aparte fascinează. Pentru pasionații de domeniu, canalul de streaming Shelter vine cu lungmetraje premiate, seriale și scurtmetraje despre arhitectură, design și dezvoltare durabilă.
Integrează, de asemenea, și canale cunoscute în domeniu precum Michael Blackwood Architecture Collection, The Design Emotive sau Never Too Small, Dwell.
Cei interesați de clădirile mici găsesc documentație pe temele Tiny Spaces, Shipping Home, Small is Beautiful, Never Too Small și Microtopia.
Pentru a vedea cât de amplă este colecția de filme, apasă pe butonul de sus al site-ului, browse.
Testare gratuită timp de șapte zile, apoi 25 de lei taxă lunară de acces.

Share


Ne vedem la BRAND MINDS

Mai puțin de o lună ne desparte de BRAND MINDS 2025, un eveniment european de marcă despre inovație în business, leadership, biohacking, strategii de marketing și vânzări, teme prezentate de experți de top de la unele dintre cele mai prestigioase instituții de pregătire profesională din lume: London Business School, Kellogg Sales Institute și Harvard.
Când: 23-24 septembrie
Unde: București, Romexpo, Pavilionul Central
Site: brandminds.com
Eveniment prezentat de UniCredit.
Dintre vorbitori:
⭐ NEIL PASRICHA ⭐ World-Famous Leadership Expert
✅ COMPANY CULTURE ⭐ JOHN AGUILAR ⭐ Founder and Host of The Final Pitch The Longest Running Reality Pitch TV Show in Asia ✅ BUSINESS ⭐ SIMONA BOTTI ⭐ London Business School Marketing Professor ✅ MARKETING ⭐ DAVE ASPREY ⭐ Founder of Biohacking & Bestselling Author ✅ HUMAN PERFORMANCE ⭐ JO MALONE CBE ⭐ Founder & Creative Director of Jo Loves ✅ INNOVATION ⭐ FELIPE GOMEZ ⭐ World-Famous Leadership Expert ✅ LEADERSHIP ⭐ CRAIG WORTMANN ⭐ Founder & Academic Director Kellogg Sales Institute, CEO Sales Engine ✅ SALES ⭐ ALEX OSTERWALDER ⭐ Founder & CEO Strategyzer ✅ STRATEGY INNOVATION


Creativitate. Campanie cu găinaț de pescăruși

Cei mai controversați locuitori din Brighton, oraș de pe coasta de de sud a Angliei, sunt pescărușii.
Poate că turiștii îi simpatizează, dar mulți locuitori sunt terorizați de țipetele lor, de atacurile pe care le dau la caserolele cu fish & chips dacă îndrăznești să mănânci în aer liber și mai ales de găinații care ștampilează orice, de la mașini la plaje.
Dar pescărușii constituie o emblemă a locului.
„Cred că sunt niște nemernici mici și răi. Însă sunt nemernicii noștri speciali și nu aș vrea să fie altfel” – spune un locuitor.

De la această realitate au pornit creatorii campaniei care marchează deschiderea unui magazin IKEA în oraș. O campanie curajoasă și amuzantă totodată, care își face cu brio treaba pentru că în niciun caz nu trece neobservată. (creativeboom.com)


EVENIMENT


Partidul Comunist Chinez critică marketingul Labubu

Pop Mart, compania chinezească producătoare a păpușilor Labubu, ar putea înregistra vânzări în valoare de 1 miliard de dolari în acest an. Deja, în primele șase luni, a depășit la acest capitol încasările Barbie.
Succesul acestor jucării monstruleț a făcut ca acțiunile Pop Mart să crească cu aproximativ 500% în ultimul an.
Labubu se vând ambalate în cutii gen surpriză (blind box) și cumpărătorul nu știe ce variantă de păpușă se află înăuntru. Această strategie de marketing a fost criticată de influenta publicație Ziarul poporului al Partidului Comunist Chinez, care a avertizat (în general, fără să numească producătorul păpușilor fenomen) că aceste blind box-uri creează dependență în cazul copiilor.
Articolul a generat imediat o scădere semnificativă a acțiunilor Pop Mart. (Dacă te ceartă partidul înseamnă că e groasă, nu?)
Din cauza ambalajului, anumite culori sau stiluri Labubu pot fi greu de găsit, ceea ce a dus la o piață secundară efervescentă. Unde exemplare rare se vând cu mult peste prețul de retail. De pildă un exemplar roz s-a vândut cu 502 dolari, iar o statuie Labubu de 1,20 m înălțime a fost adjudecată la licitație cu 170.000 de dolari.
Există, de asemenea, o piață însemnată a contrafacerilor - Lafufu, cum au fost poreclite aceste falsuri (inclusiv în România). Așadar, fără a comanda direct de la Pop Mart sau de la retaileri de prestigiu ar putea fi dificil pentru cumpărătorii obișnuiți să știe dacă achiziționează o jucărie originală sau un fals. (businessinsider.com $)


ChatGPT mi-a ucis fiul
ChatGPT a fost antrenat să încurajeze utilizatorii să ceară ajutor sau să discute cu cineva apropiat când detectează un mesaj alarmant care indică suferință psihică sau tendințe de autovătămare.
Însă Adam Raine, în vârstă de 16 ani, a învățat cum să ocolească aceste măsuri de siguranță când a discutat cu chatbotul despre metode de sinucidere, spunându-i că informațiile despre cum să-ți iei viața îi erau necesare pentru o poveste pe care o scria.
Și ChatGPT i le-a furnizat.
Adolescentul și-a pus capăt zilelor.

Ultimul mesaj al lui Adam Raine în care întreba chatbotul dacă ștreangul pe care l-a pregătit e cum trebuie.

După o vreme, tatăl s-a uitat pe telefonul băiatului decedat și a fost șocat. Adam discutase luni de zile cu ChatGPT despre sinucidere, pe topicuri precum Hanging Safety Concerns.
De-a lungul vremii, ChatGPT devenise un bun prieten cu care adolescentul discuta despre politică, filozofie, fete, drame familiale.
Recent, părinții au deschis un proces împotriva OpenAI, producătorul ChatGPT, pentru ucidere din culpă.
Articolul din The New York Times, aici.


Istoria fascinantă a tehnologiei: Agnes Marshall, regina înghețatei

Inventatoarea și antreprenoarea britanică Agnes Marshall (1852-1905) a fost o chef celebră în epoca victoriană. A fondat o școală culinară, a scris cărți de bucate vândute în zeci de mii de exemplare și a publicat revista de rețete The Table (1886).
(Revista strecura printre sfaturi culinare și articole militante despre drepturile femeilor și condițiile de muncă ale servitorilor – vedem imediat de ce acestea erau subiecte sensibile pentru Agnes Marshall.)
A avut o copilărie modestă. A lucrat ca slujnică, dar la 25 de ani s-a căsătorit cu un bărbat mai în vârstă, care i-a oferit sprijinul necesar pentru a-și deschide și conduce propria afacere.
Supranumită regina înghețatei, ea a inventat cornetul de înghețată, ceea ce a democratizat acest produs.
Pe vremea când nu exista frigiderul ca utilaj casnic, Agnes Marshall a inventat și un congelator (brevetat pe numele soțului, pentru ca mașinăria să fie luată în serios pe piață) - care prepara 600 de grame de înghețată în mai puțin de cinci minute, dar și o cutie frigorifică pentru transportul și păstrarea deliciosului desert.

Agnes a pus la punct peste 1.000 de rețete de înghețată.
A murit în 1905, la vârsta de 52 de ani, în urma unui accident de călărie. Faptul că acum putem savura înghețata oriunde, ca delicatesă portabilă, i se datorează.
Mulțumită Bibliotecii Bodleian, avem ocazia să răsfoim în format digital volumul The Book of Ices (1885) semnat Agnes Marshall.


Tendințe. Înmormântările ecologice devin o alternativă

În prezent, funcționează în SUA și Canada aproape 500 de cimitire care acceptă înmormântări ecologice (avem o listă aici), adică fără îmbălsămarea chimică a decedatului, fără sicriu metalic (în cazul acestor funeralii verzi este folosit doar un giulgiu textil sau soluții asemănătoare), fără cavouri de beton și fără să se consume combustibil ca în cazul incinerării.
Ideea este ca acel trup care nu mai e de folos să fie pus pur si simplu în pământ și astfel să se descompună cât mai repede, integrându-se în natură fără să aducă prejudicii mediului.
Prin alegerea unei înmormântări verzi, oamenii vor să se simtă consecvenți: dacă în timpul vieții reciclează conștiincios cartoane - și alte acțiuni asemenea, de ce ar otrăvi pământul odată ce pleacă din această lume?
Și ar mai fi un motiv, trecut discret sub tăcere: o astfel de înmormântare ecologică este mult mai ieftină în comparație cu o ceremonie clasică, al cărei preț mediu este de aproximativ 10.000 de dolari. The New York Times are un documentar pe această temă.


SCURTE
Studiu SUA. Locurile de muncă disponibile pentru dezvoltatorii de software entry level (22-25 de ani) au scăzut cu 16% după adoptarea AI generative. În același timp, posturile destinate softiștilor cu experiență au fost protejate și angajații din această categorie beneficiază chiar de noi oportunități. (Six Facts about the Recent Employment Effects of Artificial Intelligence)
_______________________
Istorie. Nouă soluții pentru a salva o reclamă. Lecție de advertising din 1963.
__________________________
Călătorii. Restaurante ascunse prin satele românești la care merită să faci un popas.


Următoarea secțiune este rezervată abonaților premium.
Din sumar:
Zece cărți esențiale, apărute în acest an, recomandate de personalități mass-media internaționale

Tendințe: un angajator important revine la interviurile de recrutare față în față și le limitează pe cele virtuale din cauza înmulțirii cazurilor de fraudă bazată pe AI

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Victor Kapra
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share