Pârșul cu coadă stufoasă este, probabil, cel mai mic mamifer din România. Exemplarul din imagine, așezat spre comparație de dimensiuni alături de o corcodușă, a căzut dintr-un pom într-o găleată în care o familie de fermieri din Seciu - Prahova culegea fructe. A fost salvat de acolo de Doru Panaitescu, care l-a și tras în poză.
Pârșii sunt o specie periclitată, așa că dacă-i întâlniți, protejați-i.
Trei tehnologii spectaculoase care au eșuat în 2023
Submersibilul Titan. Proiectul de submersibil revoluționar Titan urma să creeze un nou tip de turism – vizite în adâncul oceanelor. Compania creată în acest scop, OceanGate, fusese avertizată că submarinul experimental s-ar putea să nu reziste la presiunea enormă, de sute de atmosfere, din adâncuri. Cu toate acestea, cinci persoane s-au urcat la bord pentru a vizita epava Titanicului, aflată la 3500 de metri adâncime.
La patru zile după ce s-a pierdut contactul cu Titan, un robot de mare adâncime a reperat rămășițele submarinului. Cel mai probabil, acesta a fost distrus într-o implozie catastrofală. Nu au existat, evident, supraviețuitori.
Carne crescută în laborator. În loc să omorâm animale pentru hrană, ce-ar fi să producem artificial carne de vită sau de pui în bioreactoare din celule prelevate de la exemplare de rasă? Aceasta este ideea umană din spatele „cărnii crescute în laborator".
Problema, însă, este fabricarea la scară largă. Luăm ca exemplu startup-ul Upside Foods din California. A strâns mai mult de jumătate de miliard de dolari de la investitori.
Compania crește celule de pui în straturi subțiri care sunt presate apoi pentru a alcătui fileuri. Forța de muncă și energia consumate sunt însemnate în comparație cu rezultatele. Chiar dacă puiul artificial a primit aprobarea guvernului pentru consum, e discutabil dacă va concura vreodată cu carnea adevărată. Puiul obișnuit costă 4,99 dolari kilogramul la supermarket, iar câteva bucățele de pui de laborator se vând cu 45 de dolari într-un restaurant cu stele Michelin din San Francisco.
Mai așteptăm cu taxiurile autonome. Cruise, divizie a General Motors, a devenit prima companie care a oferit servicii de taxi fără șofer în San Francisco, cu o flotă care depășea 400 de mașini.
Însă curând, robotaxiurile Cruise, încărcate cu senzori, au început să fie implicate în incidente notabile, inclusiv târârea unui pieton pe o distanță de câțiva metri. În octombrie, autoritățile au suspendat robotaxiurile, invocând un „risc pentru siguranța publică". Un sfert din personal a fost concediat și însuși fondatorul și șeful companiei a demisionat. Cruise spune că revizuiește siguranța și ia măsuri pentru a „recâștiga încrederea publicului". (technologyreview.com)
Nu există nicio lege care să împiedice crearea de dubluri AI ale unor personalități. Sau a ta. Cazurile a doi psihologi influenți
Gândește-te la ce ai publicat pe internet în ultimii ani. Poate că ai un site personal de prezentare în care ai expus idei relevante. Sau un blog. Poate postezi consecvent pe LinkedIn. Sau, pe Youtube, sunt urcate înregistrări cu prezentările tale la evenimente profesionale ori intervenții în podcasturi.
Nu e deloc greu ca cineva să realizeze, pe baza acestor texte, o dublură digitală a ta, sub forma unui chatbot AI, cu care oricine poate să stea de vorbă. Și nu există nicio lege care să împiedice acest lucru.
Două exemple.
Influentul psiholog american Martin Seligman a primit într-o dimineață un e-mail în care îi era prezentată dublura sa digitală bazată de AI (un chatbot), denumită prietenos „Ask Martin".
Email-ul venea de la un vechi absolvent, chinezul Yukun Zhao, care se lăuda astfel că a creat un Martin Seligman virtual.
În două luni, echipa chinezului a alimentat softul de inteligență artificială cu fiecare cuvânt pe care Seligman îl publicase vreodată (psihologul este un prolific autor de cărți motivaționale). A rezultat o versiune precisă a lui Seligman – o aplicație vorbitoare ale cărei răspunsuri sunt inspirate profund din ideile acestuia.
Robotul „Ask Martin” a fost construit la Beijing fără permisiunea lui Seligman și fără ca acesta să știe.
Seligman-ul virtual construit de chinezi face parte dintr-un val mai larg de chatboți AI modelați după oameni reali. De pildă, Meta experimentează avataruri AI ale unor celebrități sub licență.
Al doilea exemplu. În California, antreprenorul Alex Furmansky a creat o versiune chatbot a celebrei psihoterapeute belgiene Esther Perel prin extragerea informațiilor din podcasturile acesteia de pe internet.
Dacă Seligman sau Perel ar dori să interzică copiile lor virtuale, antrenate pe baza propriilor lor idei, le-ar fi imposibil pentru că nu există legi în acest sens.
La Washington, parlamentari americani promovează proiectul de lege intitulat NO FAKES Act, care ar obliga creatorii de replici digitale generate de AI să obțină o licență de utilizare de la personajul real.
Dar nimeni nu știe când va fi adoptat.
Și chiar dacă ar apărea o astfel de lege, ea nu ar fi aplicată în China, de pildă. (Politico)
Cum să te ții de promisiunea unei vieți mai sănătoase la început de an
Dacă ți-l faci tovarăș, gadgetul de astăzi îți poate reaminti zi de zi de „rezoluția” pe care ți-ai stabilit-o la începutul proaspăt al acestui an - de a face mai multă mișcare și de a puncta mai consecvent la capitolul viață sănătoasă.
Este un ceas inteligent creat de Canyon, brand dinamic cu o experiență de 20 de ani în industria accesoriilor tech de calitate.
Modelul Barberry SW-79, unisex, vine cu un cadran tactil generos, de 1,7” (4,3 cm), protejat de o carcasă metalică. Vei descoperi pe lateral și o rotiță, inspirată de ceasurile clasice, pentru setarea suplimentară și navigarea confortabilă prin meniu.
Se conectează instantaneu cu telefoanele Android și iOS prin Bluetooth 5.1, iar datele pot fi analizate pe aplicația mobilă Canyon Life.
Vine cu module dedicate pentru opt activități fizice populare, inclusiv fitness, alergare și yoga.
Monitorizează calitatea somnului, ritmul cardiac, caloriile consumate, numărul de pași.
Destinat persoanelor active, ceasul inteligent Canyon Barberry SW-79 este rezistent la apă în standard IP67. Dacă se întâmplă (nu-ți dorim) să te răstorni cu caiacul sau să te prindă o ploaie torențială, ceasul va rezista fără probleme.
Consumă energie cu zgârcenie (deși are un ecran mare), astfel că va cere să fie încărcat la 5-7 zile.
Evident, are și toate funcțiile clasice ale ceasurilor deștepte, de la accesarea mesajelor la controlul muzicii.
Îl găsești, la un preț bun și cu garanție de 24 luni, aici.
Expertul în strategii de afaceri Kjell Nordström sprijină organizațiile să se dezvolte de peste 30 de ani. În calitate de conferențiar și consultant de business, Kjell a antrenat lideri din economia globală să privească spre viitor în mod creativ și să dezvolte strategii și soluții dinamice.
Kjell Nordström este una dintre personalitățile remarcabile care vor fi prezente la Brand Minds 2024, eveniment de marcă prezentat de UniCredit Bank.
Numărul de bilete este limitat.
Distractiv. AI Time Machine
Este o aplicație a MyHeritage (compania cunoscută pentru că animă portrete statice) care folosește inteligența artificială pentru a te înfățișa ca personaje în diverse perioade istorice, precum o domniță sau un cavaler medieval, după caz. Încarci 10-25 de selfie-uri și mai departe aplicația îți livrează avatarurile.
Reuters: Tesla a dat vina pe șoferi pentru defecțiunile unor piese despre care știa de mult timp că au probleme
Roți care se desprind de pe mașini la viteză. Suspensii care cedează pe vehicule noi. Componente esențiale care crapă la accelerare. Zeci de mii de clienți au reclamat la reprezentanțele Tesla o serie de defecțiuni la mașini abia livrate. Constructorul auto a încercat să dea vina pe șoferi pentru „abuzurile" asupra vehiculelor, dar documentele arată că Tesla știe de ani buni despre defectele automobilelor sale.
Studiu de caz: Un inginer electronist din Cambridge - Marea Britanie se afla în Tesla abia cumpărată împreună cu soția și fiica sa de trei ani când a pierdut brusc controlul volanului în timpul unui viraj lent în drum spre casă. Suspensia față-dreapta cedase, iar partea de jos a caroseriei a zgâriat zgomotos șoseaua până la oprire.
„Dacă am fi fost pe o autostradă cu 100 de kilometri la oră, ar fi fost catastrofal" - spune posesorul Teslei.
Reparația complexă a necesitat aproape 40 de ore de muncă pentru a reconstrui suspensia și a înlocui sistemul de direcție. Costul: peste 14.000 de dolari. Tesla a refuzat să acopere reparațiile.
Nici Tesla și nici directorul executiv Elon Musk nu au răspuns la întrebări detaliate pe care le-a transmis Reuters înainte de a publica amplul documentar Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective din care am extras aceste informații.
Desigur niciun producător auto nu este infailibil. Tesla a vândut până acum milioane de autovehicule, iar cele câteva zeci de mii de defecțiuni pot fi considerate acceptabile în acest volum. Ceea ce deranjează e că producătorul nu a admis că există probleme, a întârziat să recheme serii de autovehicule pentru verificări și i-a învinovățit pe șoferi că abuzează mașinile.
Investițiile Chinei în porturi din întreaga lume
Aprope 95% din comerțul internațional al Chinei se desfășoară pe mare, astfel încât statul asiatic are o politică perseverentă de investiții în porturile străine. (cfr.org)
Idei de vacanță pentru acest an
Traseul de ciclism Trans Dinarica va fi lansat în curând și va lega toate cele opt țări din Balcanii de Vest. Are 100 de etape, este conceput pentru cicliștii de toate vârstele și rezistențele, iar cei 4.000 de kilometri ai săi sunt compuși din drumuri asfaltate liniștite, poteci forestiere și piste de biciclete.
Cicliștii se pot bucura de coastele spectaculoase ale Albaniei și Croației, de parcurile naționale din Kosovo, de munții și de pădurile luxuriante din Muntenegru, precum și de râurile vijelioase din Slovenia, Bosnia și Herțegovina, Macedonia de Nord sau Serbia.
Informații, aici.
Alte 23 de destinații posibile, într-un documentar CNN.
SCURTE
Istorie. Insula Ada-Kaleh de pe Dunăre, teritoriu românesc locuit de etnici turci. Acum 54 de ani, a dispărut. A fost acoperită de ape, în urma contrucției hidrocentralei de la Porțile de Fier.
__________
Fotografie macro. Fascinanta geometrie a fulgilor de zăpadă. Imagini.
___________________________
AI. Îl vor învia și pe Elvis Presley. Holograme complexe bazate pe inteligența artificială ale cântărețului decedat în 1977 vor susține anul acesta concerte la Londra. Succesul hologramelor ABBA care fac, tot la Londra, săli pline cinci zile pe săptămână încurajează această industrie.
FILM
Dune: Part Two | Official Trailer 3.
Premiera în România, pe 1 martie.
Să aveți un an bun și să reușiți ce vă doriți mai mult și mai mult.
foto cu fulgi de zapada sunt geniale! multumesc!
Un an cu sanatate si realizari! Multumesc pentru informații!