Robot pictând de Eric Griffith. Imagine generată în Midjourney.
Cei mai influenți 100 de lideri din sectorul AI
Revista Time publică o listă cu acești o sută de vizionari. La ce ne-ar putea folosi: de pildă, să urmărim conversațiile unora pe LinkedIn sau X și să înțelegem mai bine spre ce se îndreaptă lumea.
Ce mai găsim prin sacul Moșului: Ceasul inteligent Canyon Jondy pentru copii
Ceasul inteligent Canyon Jondy are funcțiile unui mic telefon mobil 4G, odată ce introduceți un SIM activ. Nu necesită conectarea la un telefon mobil pentru a-și face treaba.
Este ușor, iar copilul dumneavoastră îl va purta cu plăcere.
Este gândit pentru siguranța celui mic atunci când nu se află sub supravegherea părinților.
Interesant și util este că părintele poate accesa ceasul copilului, de la distanță, prin aplicația de pe smartphone-ul propriu, Canyon Life. Are posibilitatea de a declanșa remote camera foto a ceasului, astfel încât să vadă, discret, zona din jurul copilului. De asemenea, poate apela ceasul, tot din aplicație, pentru a asculta mediul în care se află cel mic.
Ceasul are și o agendă pe care o definește părintele din aplicația mobila, iar copilul poate selecta pe cine să sune, când dorește.
De asemenea, modulul GPS încorporat permite celor mari să urmărească poziția dispozitivul pe aplicația mobilă.
În cazul puțin probabil al unei urgențe, copilul are la îndemână și un buton SOS.
Micul purtător va descoperi cu plăcere cele șapte jocuri preinstalate, un player audio și un album foto, plus câteva funcții de bază - un calculator, o alarmă și un calendar, totul găzduit de o memorie de 512MB.
Bateria de 700 mAh îi asigură câteva zile de funcționare între încărcări. Ceasul este rezistent la apă în standard IP67.
Sună destul de bine pentru primul smartwatch al copilului dumneavoastră, nu?
Moșul care are în sac acest model de ceas inteligent poate fi găsit zilele acestea la Orange.
Vânzări de 300.000 de dolari în 14 secunde nu e rău deloc, nu?
Vedeta NBA James Harden (foto centru) a intrat într-un live stream cu top influencerul chinez Crazy Brother Yang (foto dreapta). Acesta din urmă l-a întrebat pe american câte sticle de vin îmbuteliate sub brandul său vinde pe zi.
Câteva lăzi, a răspuns baschetbalistul.
Chinezul i-a propus o demonstrație cum că se poate și mai bine și a invitat milioanele de urmăritori să cumpere vinul lui James Harden.
În următoarele 14 secunde după ce Crazy Brother Yang a strigat Go, chinezii au dat 5000 de comenzi a câte 60 de dolari, prețul a două sticle de vin.
Cumpărăturile în show-urile live au explodat în popularitate în China în ultimii ani, devenind o industrie de mai multe miliarde de dolari. Live shopping-ul combină divertismentul și comerțul electronic, gazda oferind telespectatorilor oferte flash sau cupoane de reducere în timp real. Telespectatorii pot cumpăra instantaneu bunuri de la streameri sau să dea click pentru a le trimite vedetelor lor preferate cadouri virtuale.
Reușita experimentului cu vinul poate fi explicată și prin faptul că baschetul este foarte popular în China.
45 de secunde din nebunie, aici. (scmp.com)
Cum au apărut stelele Michelin pentru restaurante
Compania de anvelope Michelin a fost înființată în 1889 de doi frați, André și Édouard Michelin. Cauciucurile erau un produs exotic, automobilele fiind rare. Frații s-au străduit să găsească o modalitate de a vinde oamenilor mai multe anvelope.
Așa că au inventat un ghid gratuit cu cele mai bune hoteluri, benzinării și restaurante, pentru a stârni pofta oamenilor să exploreze Franța cu mașina. Pe măsură ce anii treceau, ei și-au dat seama că cititorii doreau să știe mai ales care sunt cele mai bune restaurante. Așa că au decis să clasifice restaurantele cu ajutorul stelelor Michelin.
Azi, Michelin vinde 200 de milioane de anvelope pe an!
Un video simpatic cu istoria stelelor:
Trei concepte AI explicate relaxat pentru a înțelege lumea în care vom trăi
Inteligența artificială (AI) tinde să devină un termen indigest pentru mulți din cauza volumului uriaș de știri și trimiteri cu care suntem copleșiți zilnic. E noua obsesie a presei.
Aplicațiile AI au intrat însă deja în viața noastră, chiar fără să ne dăm seama, de la roboții customer service care înțeleg (mai mult sau mai puțin, depinde de calitatea antrenamentului la care au fost supuși) ce spunem, la afișarea ofertelor în magazinele online la care suntem autentificați și până la traducerea automată a postărilor de pe rețelele sociale – ca să luăm doar niște exemple elementare.
Înțelegerea și stăpânirea conceptelor de bază ale AI devin obligatorii pentru orice persoană activă, cu obiectivul de a înțelege cum se modifică, substanțial și accelerat, mediul de lucru.
Am ales astfel trei dintre aceste concepte ale inteligenței artificiale pentru a le defini, deloc exhaustiv, ci cât mai accesibil.
Machine learning (ML). Sintagma a fost tradusă în românește prin învățare automată. Machine learning reprezintă abilitatea computerelor de a învăța și de a-și îmbunătăți performanțele fără a fi programate în mod explicit. Aceasta se realizează prin analiza datelor și identificarea tiparelor și a tendințelor.
Termenul de machine learning a fost creat în 1959 de pionierul inteligenței artificiale Arthur Samuel, inginer la MIT, preocupat să construiască o mașină de calcul capabilă să-l învingă pe campionul mondial la jocul de dame.
Cantitatea uriașă de date generată de dezvoltarea internetului a urgentat ulterior identificarea unor modalități de a organiza această informație în modele semnificative.
Exemplu elementar de machine learning în lumea reală: un astfel de algoritm ML integrat într-un magazin online poate observa că persoanele care fac cumpărături la primele ore ale dimineții sunt, de asemenea, mai predispuse să cumpere un anumit tip de produs. În acest fel, grupurile de clienți țintă pot primi oferte speciale. Sunt stabilite astfel mai multe tipuri diferite de comportament al cumpărătorilor care să potențeze vânzările, să creeze stimulente și să maximizeze retenția.
Neural networks - Rețele neuronale, în românește. Rețelele neuronale AI sunt bazate pe algoritmi de învățare automată care se inspiră din structura și funcționarea creierului uman. Acestea sunt utilizate pentru sarcini precum recunoașterea imaginilor și a vorbirii.
O rețea neuronală este alcătuită dintr-un număr mare de unități simple (neuroni), care primesc semnale/informații unele de la altele și le transmit mai departe. Este un concept definit încă din 1970, dar abia după creșterea semnificativă a puterii de calcul a computerelor au apărut și aplicațiile practice.
Ca exemple de utilizare avem ajutorul dat medicilor de acești algoritmi în interpretarea detaliilor fine din imaginile medicale (radiografii, RMN etc), identificarea facială și a numerelor de înmatriculare pentru accesul automat al autovehiculelor sau aplicațiile AI care transcriu automat și sintetizează discuțiile dintr-un meeting al unei companii.
Natural language processing (NLP) - în românește Procesarea limbajului natural. NLP este o ramură a inteligenței artificiale care se ocupă de interacțiunea dintre computere și limbajele umane. Aceasta implică sarcini precum analiza textelor și traducerile.
Mulțumită procesării limbajului natural, algoritmii AI pot „înțelege" conținutul documentelor, inclusiv nuanțele contextuale. De asemenea, computerele pot extrage informații specifice din documente precum și să le clasifice și să le organizeze.
Ca exemplu elementar de NLP avem filtrele din aplicațiile de email care împart mesajele pe categorii – de exemplu, la Gmail, în principale, promoții și spam.
Conversațiile pe care le putem avea cu asistenții smart Siri de la Apple sau Alexa de la Amazon, precum și roboții de suport clienți ai unor furnizori de servicii au la bază de asemenea Procesarea limbajului natural.
Un domeniu în care NLP este aplicat cu succes este cel juridic, pentru că poate scurta semnificativ termenele de depunere și rezolvare ale dosarelor. Motoarele de căutare juridică bazate pe NLP pot traduce limbajul simplu în „legaleză”, ușurând astfel căutarea/cercetarea efectuată de avocați și juriști prin documente și cazuri/precedente relevante, cu o economie de timp însemnată.
După cum observăm, cele trei concepte sunt corelate, se întrepătrund și funcționează împreună.
(Surse utilizate: LinkedIn, World Economic Forum, Oracle, Elements of AI.)
Text redactat la invitația Rompetrol.
Despre bacșiș în China și Japonia
Unul dintre principiile chinezilor este acela că toți oamenii sunt egali și nimeni nu este servitorul altuia, iar insinuarea superiorității față de altcineva prin oferirea de bacșiș a fost mult timp un tabu. În orașele și localitățile mai puțin vizitate de turiști străini, bacșișul este perceput în continuare drept proastă creștere sau mită.
Însă dezvoltarea turismului, precum și asimilarea multor obiceiuri occidentale, provoacă o schimbare treptată a mentalităților.
Chinezii încă nu au obiceiul de a lăsa bacșiș, dar aceste mici atenții din partea clienților sunt acum acceptabile, mai ales în orașele mari, unde sunt mulți rezidenți și vizitatori străini.
În Japonia, bacșișul nu este doar neobișnuit, ci considerat și jenant. Turiștii străini mai lasă bani pentru personalul de servire în restaurante, dar se întâmplă apoi să fie urmăriți la plecare și să li se dea banii înapoi.
Mulți occidentali nu pot înțelege că japonezii își fac meseria cu mândrie, iar un „oishikatta" (a fost delicios), sau un „gochiso sama" (mulțumesc pentru pregătirea mesei) va fi foarte bine primit.
Există totuși o excepție: în ryokans, pensiunile tradiționale japoneze cu tatami, călătorii pot lăsa bani pentru nakai san (angajatul îmbrăcat în kimono care pregătește mâncarea), dar cu eleganță: bacșișul nu trebuie înmânat personal, ci pus într-un plic închis. (BBC)
Miquela, milionara
Miquela (@lilmiquela) a fost creată pe computer de către un start-up californian acum șapte ani. De atunci a câștigat pentru creatorii săi, ca influencer virtual, zeci de milioane de dolari. Tariful Miquelei pentru o postare pe Instagram, rețea unde are 2,7 milioane de urmăritori, ar fi de 10.000 de dolari, după unele surse.
Ea a fost o pionieră a personajelor virtuale care activează ca influenceri. Dar odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiilor AI, internetul începe să fie populat de mii de ființe digitale gata să promoveze diverse branduri.
Un influencer sintetic chinezesc costă 1100 de dolari și muncește nonstop
La ora 4 dimineața, o mulțime de streameri harnici promovează produse și oferă reduceri insomniacilor pe Taobao, cea mai populară platformă de comerț electronic din China.
Însă cine se uită mai atent vede că mulți dintre acești influenceri livestream par ușor robotizați. Mișcarea buzelor lor se potrivește în mare parte cu ceea ce spun, dar există și momente în care au expresii nefirești.
Acești streameri nu sunt reali: ei sunt clone generate de AI (digital humans, cum spun chinezii) ale unor persoane reale. Pe măsură ce tehnologiile care creează avataruri, voci și mișcări realiste devin mai sofisticate și mai accesibile, popularitatea personajelor deepfakes a explodat pe platformele de comerț electronic din China.
Livestreaming-ul este canalul de marketing dominant în retailul digital din China. Influencerii reali pot vinde online cantități uriașe de bunuri în câteva ore. Dar sunt scumpi, mai ales pentru brandurile mai mici. Este mult mai ieftin să automatizezi promovarea cu influenceri creați pe computer.
Generarea unei clone de bază de inteligență artificială costă cam 1.100 de dolari la compania Silicon Intelligence din Hanjing, care are nevoie de doar un minut de înregistrare video cu o persoană pentru a o clona. Dacă clientul dorește să creeze un streamer sintetic mai complex și mai capabil, prețul poate ajunge la câteva mii de dolari. În afară de generare, această taxă acoperă și un an de întreținere.
China are propria cultură online, dar această știre poate indica evoluții și pe piața de advertising occidentală în viitorul apropiat. (MIT Technology Review)
BookTok
Veteranul de armată Shawn Warner și-a publicat pe cont propriu cartea sa din categoria mister și crimă Leigh Howard and the Ghosts of Simmons-Pierce Manor în noiembrie 2022.
Vânzările nu au mers prea bine și s-a gândit să le invioreze organizând o sesiune de autografe.
Un tiktoker se afla la cumpărături când l-a observat pe Shawn Warner stând cam trist, fără public dornic de autografe, părând „învins".
A făcut un miniinterviu cu scriitorul. Clipul s-a viralizat și a fost vizualizat de 17 milioane de ori.
Cartea lui Shawn Warner a devenit, în urma clipului, bestsellerul numărul 1 pe Amazon.
(Nici nu mai contează dacă toată treaba a fost spontană sau ajutată cu un pic de regie.)
Copiii voștri vor lucra trei zile și jumătate pe săptămână
Jamie Dimon, CEO JP Morgan (cea mai mare bancă din SUA), spune că inteligența artificială este folosită deja de mii de angajați ai instituției și că va aduce îmbunătățiri importante în ceea ce privește calitatea vieții, chiar dacă va elimina unele locuri de muncă.
„Copiii voștri vor trăi până la 100 de ani datorită tehnologiei. Și, probabil, vor lucra trei zile și jumătate pe săptămână".
Dimon, care a caracterizat AI drept „esențială pentru succesul viitor al companiei noastre", a mai declarat că tehnologia poate fi folosită pentru a ajuta firma să dezvolte noi produse, să stimuleze implicarea clienților, să îmbunătățească productivitatea și să sporească gestionarea riscurilor. (bloomberg.com)
Muzeul de Artă Recentă (MARe) e deschis pe 26 decembrie și pe 2 ianuarie
Pablo Picasso v-a pregătit deja bradul.
Cele 46 de lucrări Picasso și cele 65 ale artiștilor români așteaptă să fie descoperite de cei care nu au vizitat până acum expoziția deceniului, Efectul Picasso.
Bilete pe mare.ro.
Expoziția Efectul Picasso a devenit posibilă și datorită implicării pline de pasiune a UniCredit Bank.
Fascinanta lume microscopică
De la secunda 00.10, vedem un time-lapse cu dezvoltarea neuronilor în sistemul nervos central al unui embrion de pui. Clipul a câștigat premiul cel mare al concursul Nikon Small World in Motion.
Clipurile microscopice premiate, aici.
Spania are cele mai multe restaurante în topul mondial al celor mai bune
Șase restaurante spaniole au fost incluse în această vară în The World’s 50 Best.
Italia are cinci și Franța patru, la fel ca și Peru, a cărui capitala Lima găzduiește restaurantul aflat pe locul 1 în lume. Topul este stabilit de un panel de 1080 de experți culinari.
SCURTE
Cocktail. 12 rețete pentru Crăciun.
_______________________
Transporturi. Dacă știi pe cineva care tremură de anxietate când ajunge în aeroport, arată-i poza asta care demonstrează că avionul este cel mai sigur mod de deplasare. Într-o singură zi, joi, 6 iulie, s-au înregistrat 134.386 zboruri comerciale, un record.
_______________________
Lecturi. Cele mai bune 100 de cărți din toate timpurile, în viziunea Reader’s Digest. Câte poți să bifezi ca citite?
________________
AI. Dacă ai fotografii (portrete) vechi sau neclare la care ții, poți încerca să le retușezi cu aplicația Remini. Perioada de test e gratuită și nu-ți cere înregistrare.
_____________
Muzică. Coperta albumului For All the Dogs al rapperului canadian Drake, album apărut anul acesta, a fost desenată de fiul său, Adonis, în vârstă de cinci ani. Grafica a adunat 3,7 milioane de like-uri pe Instagram.
_______________
Online. Știai că există posturile de radio românești Floare de Lotus, Petrecaretzu, Holy Doctor? O listă cu radiourile online, aici. Platforma a colecționat 65.000 de posturi din peste 200 de țări.
________________
Robotul acesta nu există
Sute de mii de oameni, dacă nu milioane, au fost convinși că a apărut un robot capabil să joace impecabil tenis de masă. Clipul a fost distribuit intens pe rețele sociale. Au apărut chiar și voci cu mesaje despre apocalipsa AI care ne așteaptă.
Adevărul: clipul cu robotul care joacă pingpong este fals. A fost manipulat prin înlocuirea digitală a unui jucător real din clipul original cu o caricatură de robot:
Jocul românesc al anului
Jocul Bear & Breakfast, dezvoltat de Gummy Cat Studio, a obținut titlul de „Jocul românesc al anului”, în cadrul galei Romanian Game Awards, ce a avut loc la Teatrul Odeon.
Bear & Breakfast este un joc de tip management adventure, în care jucătorii intră în rolul unui urs bine intenționat, care încearcă să conducă un han în pădure. Hank și prietenii lui găsesc o cabană abandonată și o transformă într-o sursă de venit tip bed and breakfast pentru turiști.
FILM
IF. Premiera la cinema în România, în iunie 2024
La mulți și frumoși ani! Sărbători cu bucurii!
sarbatori fericite!