Călătorie riscantă cu trenul în Bangladesh. Fotografie de Jubair Ahmed Arnob remarcată la Urban Photo Awards 2023.
Festivalul Runway de scurtmetaje create cu AI și-a anunțat câștigătorii. Pe primul loc, un film foarte, foarte bun
Runway, startup-ul specializat în platforme AI de producție conținut (Gen-2), susținut prin investiții de Nvidia și Google, a organizat un concurs internațional de scurtmetraje realizate, evident, cu programele sale de inteligență artificială.
Marele premiu a fost câștigat de animația 2026, într-adevăr foarte bine realizată și lăudată de mulți (neapărat, cu sunet):
Celelalte filme premiate, aici.
Genul acesta de filme text to video se maturizează accelerat.
________________
Runway este și furnizorul soluției text to video integrată de acum în Canva. Unde o găsești: selectează create a new design, Apps, Magic Media.
O aplicație care scrie automat povești
Dacă treci peste inconvenientul de a primi acces doar prin contului tău Google (cel puțin la mine așa a funcționat), aplicația Schrodi.co este distractivă: scrie povești pe baza câtorva indicații pe care i le dai.
O testezi gratis pentru câteva creații AI, apoi plătești 2$/povestire. Poveștile pe care le scrie sunt destul de complexe și cu întorsături neașteptate.
Câteva informații esențiale despre chatbot-ul lui Elon Musk
Așadar, startup-ul AI al lui Elon Musk a lansat un chatbot pe nume Grok, care intră în competiție cu ChatGPT de la OpenAI și cu platforme similare ale Google și Meta.
Câteva informații despre:
Este accesibil unui grup select deocamdată. Trebuie să te înscrii pe o listă de așteptare (dar doar dacă ai cont de X(Twitter) și poate, cândva…
Un avantaj față de ceilalți chatboți ar fi că Grok are acces în timp real la X (Twitter), deci ar putea livra informație mai proaspătă și nu doar din arhivele internetului de până în 2021/2022 precum competitorii.
Grok va lucra și cu o altă companie a lui Musk, Tesla. Cum, nu prea există informații încă.
Grok va fi disponibil abonaților Premium ai X (16$/lună).
Chatbotul „adoră sarcasmul" și răspunde cu „umor", conform lui Musk. Acesta ar fi încă un punct de diferențiere.
Grok (verb) înseamnă în engleză „a înțelege profund și intuitiv”.
qz.com ne aduce aminte că Musk nu este la prima încercare de a înființa o companie de inteligență artificială. În 2015, OpenAI a fost lansată ca organizație non-profit de un grup de titani din Silicon Valley, printre care Sam Altman, Peter Thiel, cofondatorul LinkedIn Reid Hoffman și Musk. Grupul a creat un laborator de cercetare axat pe construirea de software bazat pe „inteligență generală artificială".
Dar, trei ani mai târziu, Musk a demisionat din consiliul de administrație al OpenAI, se pare că în parte din cauza unui conflict de interese. Pe atunci, Musk lucra la tehnologia AI Autopilot pentru Tesla și ar fi racolat un angajat cheie de la OpenAI pentru a lucra la acest proiect.
Cum va funcționa complexul Sistem Garanție-Returnare pentru reciclarea ambalajelor de băuturi, sistem care va face din România o țară mai curată
Odată, am ajuns pe malul lacului Izvorul Muntelui de la Bicaz după ce se întunecase. În lumina lunii, de la fereastra hotelului-ponton, am văzut sute de păsări care pluteau poetic pe suprafața apei.
A doua zi, în soare, oroare: „păsările” s-au dovedit a fi recipiente de plastic – pet-uri cum le spunem. Zona este teribil de poluată: milioane de ambalaje de băuturi infestează nu numai lacul, ci și malurile și pădurile din jur, aduse de viituri din așezările vecine. Și Izvorul Muntelui nu este singurul loc poluat cu ambalaje din România.
Avem acum o șansă unică pentru ca astfel de peisaje dezolante și niveluri de poluare de neimaginat să se reducă treptat pentru că...
...pentru că, în trei săptămâni, pe 30 noiembrie, România va adopta Sistemul Garanție-Returnare (SGR) - cel mai mare proiect național de economie circulară -, astfel că reciclarea va deveni mai atractivă decât aruncarea ambalajelor în natură.
Cum va funcționa
Sistemul Garanție - Returnare ca model de economie circulară, sub forma returnării sticlelor de băuturi, a fost introdus în Europa pe la anii 1900. Aplicarea s-a făcut diferențiat pe țări, în funcție de deciziile și obiceiurile locale. Nu e ceva nou așadar, doar amploarea și complexitatea vor fi mult mai însemnate în implementarea actuală, stabilită odată cu publicarea Planului de Acțiune pentru Economie Circulară a Comisiei Europene
Printr-o analogie simplă, Sistemul de Garanție-Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor în supermarketuri; clientul împrumută căruciorul oferind o garanție de 50 de bani și, după ce își face cumpărăturile, returnează căruciorul și își recuperează garanția.
Practic, prin Sistemul de Garanție-Returnare românii vor plăti o garanție de 0,50 lei atunci când vor cumpăra o băutură (apă, răcoritoare, bere, cidru, vin, spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.
Clientul va duce apoi ambalajul gol la unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
RetuRO va administra acest proiect complex
Este evident că Sistemului Garanție-Returnare este de o complexitate unică în România și va presupune destule provocări.
România va deveni a doua țară ca mărime din Europa, după Germania, care va implementa SGR, iar volumul de recipiente administrat va fi uriaș: capacitatea de colectare este de peste 7 miliarde de ambalaje, iar sistemul informatic va prelucra informațiile primite de la aproape 80.000 de operatori economici și va corela date de identificare, stoc, returnare, colectare.
Spre comparație, Estonia, Lituania și Letonia, care au implementat deja SGR, au între 1,3 și 2,8 miliarde de recipiente de gestionat.
Ca administrator SGR în România a fost desemnată societatea RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, înființată, conform legislației, de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților. Compania a adoptat în acționariat și statul român. RetuRO are la bază principiul not-for-profit, astfel că are obligația de a reinvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului.
Alte informații importante pentru utilizatori
Pentru a fi identificate ușor, ambalajele care vor face parte din sistem vor fi marcate – așa cum spuneam - cu un logo specific.
Doar produsele cu sigla SGR - simbolul unei Românii mai curate - vor fi acceptate în punctele de colectare. Produsele marcate cu logo vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor. Nu are rost să strângem de pe acum recipiente, pentru că, neavând siglă, nu vor fi acceptate în punctele de returnare.
Probabil că SGR nu va fi perfect încă de la început, dar cu siguranță va fi perfectibil. Sistemul va fi un mecanism viu - va evolua odată cu fiecare nou ambalaj colectat și odată cu fiecare fiecare român care îl va susține.
Dar despre complexitatea acestui sistem vom mai vorbi în ediția următoare Civilization.
Războiul propagandei pe TikTok
Aproximativ 76% dintre tinerii americani 18- 24 ani sunt utilizatori TikTok, față de 7% dintre conaționalii lor de peste 65 de ani. Pentru acești tineri, TikTok înlocuiește CNN, Fox News sau Wall Street Journal. Iar pe TikTok, amploarea conținutului pro-Palestina depășește copios conținutul pro-Israel. Videoclipurile etichetate #StandWithPalestine au primit săptămâna trecută de peste 10 ori mai multe vizualizări decât videoclipurile purtând hashtagul #StandWithIsrael:
Statistica prezintă interes pentru că tinerii votează dacă nu anul viitor, atunci peste patru ani.
Desigur, apare întrebarea dacă algoritmii TikTok nu cumva favorizează conținutul pro-palestinian, așa cum au sugerat unii politicieni republicani.
TikTok a replicat cum că acuzațiile sunt false și că a eliminat masiv conținut nepotrivit, de pildă cel care promova Hamas.
Recomandări. Ceasuri inteligente care ți-au plăcut, acum la reducere
Cam toată lumea vorbește săptămâna aceasta de Black Friday și caută produse cu discount, așa că poate îți va fi utilă o selecție de smartwatch-uri CANYON pe care Civilization le-a recomandat anul acesta și care acum sunt la reducere:
Smartwatch CANYON Salt SW-78
Dacă obișnuiești să stai mai mereu cu căștile pe urechi, acest ceas inteligent, cu memorie de 512MB, este potrivit pentru tine. Poți alerga sau munci la sală ascultând muzica preferata sau un audiobook. Trebuie doar să sincronizezi ceasul cu smartphone-ul și apoi poți să lași telefonul acasa. Bateria este suficienta pentru șase ore de redare audio continua. Știe să se conecteze la căștii Bluetooth sau la un difuzor Bluetooth extern. Este complet impermeabil și potrivit pentru mers la piscină.
Smartwatch CANYON Badian SW-68
Ești pasionat de sport, mișcare și aventuri? Acest smartwatch a fost creat pentru tine.
Vine cu monitorizări pentru 22 moduri de sport, de la plimbări la baseball și yoga. Dacă ești un înotator pasionat, CANYON Badian rezistă 30 de minute scufundat la adâncimea de 1,5 metri (IP68). Îți monitorizeaza de asemenea ritmul cardiac, somnul si îți remintește să bei apă. Bateria este excelentă, ține șase zile în modul activ.
Smartwatch CANYON Lollypop SW-63
Elegant, se conecteaza rapid la smartphone-ul tău prin Bluetooth 5.0. Îți oferă informații utile de la activitatea fizica la calitatea somnului. Pentru că este rezistent la apă (IP68) e companion bun la antrenament și înot. Alegi un format preferat pentru cadran și controlezi toate notificarile, dar si camera foto și muzica direct de pe ecranul ceasului.
SCURTE
Viața. Magicianul Ben Seidman ne explică tehnicile hoților de buzunare pe nouă niveluri de dificultate. Un video de 18 minute semnat Wired care ne învață cum să ne protejăm.
Muzică. Sunetele și ritmurile la modă în muzica pop acum 50-60 de ani se întorc. Azi, ascultăm trupa neo-psihedelică MGMT din Connecticut. Cea mai recentă nouă piesă a lor:
Alte creații MGMT, aici.
____________
Spațiu. Mâine, 8 noiembrie, va fi lansat NASA+, serviciu de streaming video gratuit al Agenției.
_______________
Planeta. Concursul de fotografie The Nature Conservancy și-a anunțat câștigătorii.
______________
Cinema. Studiourile Disney aniversează 100 de ani de existență. Reuters a publicat o istorie interactivă a brandului.
Sponsorizat
Un partener de nădejde la cumpături de Black Friday: Card de credit cu zero costuri de administrare pe viața cardului pentru persoanele fizice, oferit de UniCredit Consumer Financing
Pentru al șaselea an consecutiv, UniCredit continuă tradiția de BlackFriday cu oferte speciale pentru persoane fizice. Prima ofertă poate fi accesată până pe 10 noiembrie 2023.
În perioada 30 octombrie - 10 noiembrie 2023, persoanele fizice - care sunt sau devin clienți ai UniCredit Bank și au activată aplicația Mobile Banking - pot aplica pentru cardul de credit UniCreditCard cu comision de furnizare card de credit și administrare instrument de plata de 0 lei, pe toata durata contractului de credit, direct de pe telefonul mobil, accesând oferta UniCredit Consumer Financing. Astfel, clienții pot aplica pentru un card de credit primar UniCreditCard Principal sau Premium, 100% Mobile cu o limită de credit de până la 20.000 de lei.
De asemenea, clienții care aplică pentru cardul de credit UniCreditCard pot profita și de celelalte beneficii, valabile în oferta curentă, și în afara Black Friday:
• până la 12 rate egale fără dobândă în primele 6 luni de la livrarea cardului primar, la cumpărături de minimum 300 de lei. Detalii despre numărul de rate în care se pot rambursa tranzacțiile, în funcție de valoarea acestora, precum și cum se poate face rambursarea în rate, pot fi regăsite în Regulamentul Programului Plata in Rate Egale;
• Puncte de loialitate, vouchere sau cadouri prin programul de beneficii ShopSmart;
Plata în rate la partenerii UniCredit prin Programul Discountry.
Ăștia da fani
Turneul Eras Tour al lui Taylor Swift a avut un succes fulminant în Statele Unite în primăvară și vară, iar versiunea cinematografică a devenit filmul de concert cu cele mai mari încasări din toate timpurile - peste 200 de milioane de dolari în box office-ul mondial.
Swift va susține trei concerte în Buenos Aires pe 9, 10 și 11 noiembrie. Unii fani înrăiți care au bilete de intrare generală s-au instalat în corturi lângă stadionul Estadio River Plate, în speranța de a-și asigura locuri cât mai aproape de scenă. Unii s-au așezat la coadă încă din iunie. O fi PR stunt? (variety.com)
f misto chestia cu generatorul de povesti