Evoluția în primele zile de viață a unui embrion de pește clown, într-o icră minusculă. Fotografia face parte din colecția Cele mai bune fotografii de știință din 2020 a revistei Nature.
Prima navă robot autonomă traversează Atlanticul
Creată de experții IBM în colaborare cu ProMare (un ONG de mediu), nava autonomă Mayflower se află acum în probe în Marea Britanie și va traversa Atlanticul în primăvară.
Nu are și nici nu va avea vreun om la bord în timpul misiunilor.
Mayflower poate vedea, simți, gândi și lua decizii de navigare complet autonom, datorită sistemului software AI, senzorilor și camerelor video.
Nava va culege date despre poluarea oceanului și va urma ruta velierului cu același nume care la anul 1620 a transportat 100 de coloniști britanici în Lumea Nouă.
Clipul acesta îți va explica mai multe:
Dacă descoperi nișa potrivită, banii vin
Doi antreprenori din Slovenia au cerut pe Kickstarter 60.000 de dolari finanțare pentru proiectul lor. Surpriză: au strâns de la peste 16.000 de investitori – persoane obișnuite 3,5 milioane de dolari și banii continuă să vină.
Proiectul lor, Bird Buddy, este un dispozitiv de hrănire a păsărilor sălbatice. Pui grăunțe, zburătoarea vine, dispozitivul o fotografiază automat de la câțiva centimetri și îți trimite poza într-o aplicație pe telefon.
Aplicația identifică totodată specia păsării. Succesul se datorează și calității clipului de prezentare, cred:
De pe twitter
Anno Domini 536
Și ca să îți dai un brânci optimismului propriu și să ți se pară pandemia actuală floare la ureche, unii istorici spun că cea mai teribilă catastrofă din ultimii 2000 de ani a fost înregistrată în anii 536 -541, în perioada de final a Imperiului Roman. Timp de un an și jumătate, nori groși au acoperit Europa, Orientul Mijlociu și părți din Asia. Ziua a fost întuneric ca noaptea. Vara a fost iarnă de-a dreptul, cu temperaturi de 2-3 grade. Foamete.
Cauza? Erupțiile violente ale unor vulcani din Islanda care au aruncat în aer cantități uriașe de cenușă și au dat vremea peste cap.
Când soarele a strălucit din nou, în Europa apărut ciuma bubonică, epidemie care a ucis jumătate din populația estică a Imperiului Roman.
Dacă ai aduce un om al acelor vremuri în zilele noastre, cu hipermarketuri pline și cu apartamente încălzite, ar spune că a ajuns în rai.
Să nu-ți pierzi vremea cu filme proaste
Cele mai bune 100 de filme din istoria cinematografiei - o listă pe care editorii Esquire, una dintre cele mai meseriaș scrise reviste din lume (păcat că la noi nu a prins), o actualizează tradițional la final de an.
Și de la aceiași editori, o listă cu cele mai bune documentare.
Ce va fi anul acesta
Mari investitori în startup-urile din Silicon Valley ne spun care sunt câteva dintre tendințele în tehnologie în 2021:
Pregătește-te de download! Aplicațiile - mobile și web - de fitness în sufragerie, de mindfulness în dormitor și de dietă în bucătărie vor avea încă un an de boom în 2021, plus că vor apărea unele noi-nouțe, gândite să te relaxeze și să te slăbească.
Va câștiga teren „internetul privat”. Semenii noștri vor fi atrași din ce în ce mai mult de comunitățile și grupurile online închise, cu acces pe bază de afinități de gândire sau doar pe bază de invitație. În vremuri de nesiguranță, cum va fi și 2021, oamenii caută lideri care să le ofere soluții, să le descâlcească realitatea, lideri pe care îi pot găsi mai ușor în astfel de comunități online.
Dacă stai mult pe platformele video, te vei întâlni din ce în ce mai des anul acesta cu Vtuberi. Ce sunt aceștia? Sunt Virtual Youtuberi, adică avatare create și animate pe computer și care arată foarte realist a oameni în carne și oase. Au ajuns să fie preferate de branduri în proiectele de promovare pentru că au un look perfect și nu fac mofturi precum unii influenceri „adevărați”.
În zona gadgeturilor, ne așteptăm ca noile modele 2021 de smartphone-uri pliabile să ajungă în magazine la prețuri de trei cifre și nu de patru cifre ca în anul 2020. Și sigur vor fi mai evoluate.
Broadway online
Musicalul virtual Ratatouille produs de TikTok și Seaview Production, după filmul omonim al Disney/Pixar, a adunat peste 1 milion de dolari din biletele vândute în primele zile ale noului an, când a fost difuzat online.
Operă colectivă, cu participarea virtuală a unor staruri de pe Broadway care au înregistrat la ele acasă, musicalul a avut ca obiectiv ajutorarea artiștilor americani aflați în dificultate din cauza pandemiei.
Povestea are strălucirea musicalurilor newyorkeze și e o demonstrație a entuziasmului unor artiști care refuză să se dea bătuți:
Recomand. Un ghid bine scris despre Cum să folosești Facebook Stories în promovarea business-ului propriu.
Fake bakes
Știrile mincinoase, fabricate pentru a câștiga milioane de dolari din traficul generat de persoanele credule, s-au extins și în domeniul culinar. Astfel de clipuri fake fac miliarde de vizualizări pe Youtube și pe alte platforme de streaming video. Un exemplu: spargi niște ouă într-o cutie de lapte pe care o pui în cuptorul cu microunde și rezultatul este o budincă apetisantă sau obții floricele în câteva secunde direct dintr-un știulete de porumb.
Un jurnalist de la BBC a refăcut experimentele și a obținut…nimic.
Ce film s-ar putea face după povestea asta
Textul aparține ambasadorului României la Paris, dl Luca Niculescu:
Am descoperit o comoară. Acum câteva zile a apărut în librăriile din Franța istoria primei companii aeriene internaționale din lume : Compania Franco-Română de Navigație Aeriană, înființată acum exact o sută de ani, în 1920.
Povestea pare desprinsă dintr-un film : suntem la sfârșitul Primului război mondial și mulți dintre piloții avioanelor de luptă nu mai au ce face. Câțiva rămân în armată, alțîi fac spectacole de acrobațîi aeriene, alțîi își schimba complet domeniul de activitate. Și unul dintre ei, Pierre de Fleurieu, aristocrat, se angajează la o bancă : filiala franceză a băncii Marmorosch Blank. Tatăl său, supărat că fiul a ajuns să lucreze la ghișeu, solicită o audiență președintelui băncii, românul Aristide Blank, în care îi cere ferm sa îl concedieze pe băiatul care «prestează o muncă nedemnă pentru un aristocrat ». Dar Blank face altceva, se întâlnește cu tânărul Pierre de Fleurieu, e cucerit de personalitatea sa, de ideile sale priivnd posibilitatea realizării unor zboruri comerciale și îi oferă aproape imediat un cec de multe milioane de franci.
Și așa începe fascinanta poveste - cu banii bancherului român și cu visele tânărului pilot francez se naște Compania Franco Română de Navigație Aeriană. Si cu sprijinul statului român, Nicolae Titulescu fiind cel care a spus : "aviația trebuie să fie clasificată ca un instrument de pace, în special în Europa Centrala, unde persistă tensiuni. E o idee bună să înființăm o companie aeriană cu sprijinul României". Ca urmare, sunt angajați piloți care luptaseră în război, sunt amenajate avioane care nu transportaseră niciodată pasageri, sunt construite aerodromuri. Se zboară din etapă în etapă. Paris – Strasbourg – Viena - Praga – Varșovia – București... Avioanele sunt mai mici sau mai mari, mai fiabile sau mai puțîn și poartă nume care par azi exotice : Potez, Spad, Bleriot, Hispano-Suiza. E multa dăruire, mult entuziasm, e pionierat. Au loc și incidente, și accidente : aterizări forțate, prăbușiri, avioane distruse, vieți pierdute…
Dar compania se extinde și rutele de zbor sunt tot mai multe. Se scriu pagini frumoase în presă, Hemingway și Paul Morand sunt printre cei care o popularizează. Iată, de exemplu, ce spunea un pilot despre primul zbor de noapte Belgrad - București din 19 septembrie 1923 « Zburăm în lumina lunii. Vedem perfect munțîi și Dunărea care șerpuiește în defileu. Nu e nici o problemă să ne orientăm. Trecem peste Turnu Severin, e un oraș mare, bine iluminat…aterizăm fară probleme la București. Zborurile de noapte sunt minunate ! ». Cartea e și o ocazie de a descoperi capitalele în care se fac escalele. Astfel, un pilot vede Bucurestiul ca fiind « un oraș atât de agreabil ! Cel mai frumos, fară îndoială, din toată aceasta parte a Europei : străzi largi, clădiri frumoase și se vorbește o franceza atât de bună … » România este foarte prezentă în aceasta carte, de altfel. Sunt menționați Vlaicu, Vuia, Coandă, prințul Bibescu și, mai ales, familia regală ,« pasionată de aviație ».
Numele companiei rămâne neschimbat câțiva ani, după care, ca urmare a succesului, se transformă în Compania Internațională de Navigație Aeriana. Iar în 1933, aceasta aventură se încheie, pentru a da naștere altora : se nasc companiile Air France și LARES, din care avea să apară apoi Tarom.
După cum spuneam, e o carte extraordinară, la care autoarea, Maryla Boutineau, a lucrat mulți ani și a studiat multe arhive. Și de-abia aștept să fie tradusă în română !
Va urmaresc de ceva timp. E ca o meditate pentru minte si vedere tot ceea ce prezentati. Multumesc! Sanatate, bafta si lipsa de ghinion!
Extraordinar acest newsletter de azi, mulțumesc.