Anul 1857. Nava SS Central America se îndrepta spre New York. Mulți dintre pasageri se îmbogățiseră în timpul goanei după aur din California. Aveau în bagaje pepite, lingouri, monede prețioase. În largul coastei Carolinei de Sud, nava a fost lovită de un uragan și s-a scufundat. Nu au existat supraviețuitori.
Între 1988 și 2014, mai multe expediții au recuperat o parte din comorile SS Central America, aflate în adâncul Atlanticului, ceea ce a declanșat o dispută juridică. În afară de aur, au fost readuse la suprafață și fotografii (dagherotipuri), pe care ghinioniștii pasageri le aveau cu ei și care s-au păstrat miraculos.
Din cauza proceselor în justiție, fotografiile vechi de 165 de ani au fost abia acum publicate. Printre ele se află și portretul acestei femei, care a trăit acum 165 de ani, și pe care arheologi ai mărilor și oceanelor l-au denumit Mona Lisa din adâncuri. (theguardian.com)
Companii care se retrag din Rusia
În afară de mari companii din energie și industria auto, și-au mai anunțat plecarea:
Nike, care a suspendat vânzările online, spunând că nu garantează livrările.
Dell și Ericsson (companie cu afaceri în Rusia de vreo 130 de ani) s-au retras, de asemenea.
Disney, Warner Media și Sony Pictures nu mai lansează noile producții pe piața rusească.
Harley Davidson a șters Rusia de pe harta vânzărilor, iar pentru gigantul naval Maersk, porturile rusești nu mai există. Magazinele IKEA au fost luate cu asalt, după ce compania a anunțat că se retrage și ea. H&M pune, de asemenea, lacăt pe uși.
Ține minte acest nume: Mihailo Fedorov. Vei mai auzi de el
„Pe lângă președintele Zelensky, o altă persoană care continuă să mă fascineze în acest război, e un „tip" pe nume Mihailo Fedorov, 31 de ani, vicepremier și ministru pentru transformare digitală în guvernul ucrainean. Este unul dintre cei care l-au ajutat pe Zelensky să devină președinte în campania din 2019.
Fedorov a reușit într-un timp extrem de scurt, în condițiile crude ale războiului (lucrând cu echipa sa din subteran, stații de metrou, de pe mobil etc), să determine unele din cele mai mari companii de tehnologie din SUA să întoarcă spatele Rusiei și/sau să ajute poporul ucrainean.
Câteva din reușitele datorate lui și echipei sale:
- A pornit o campanie de atragere de donații în crypto pentru armata Ucrainei și au strâns peste 42 milioane de dolari până acum
- Meta (Facebook), Google, YouTube, Twitter au oprit accesul la promovare al canalelor de propagandă rusești
- Google Maps a oprit anumite functionalități pentru a proteja cetățenii din Ucraina
- Elon Musk a activat satelitii Starlink pentru Ucraina, pentru ca țara să nu rămână fără Internet
- A reușit să îl determine pe Tim Cook să oprească vânzarea produselor Apple în Rusia
- SAP, una din cele mai mari companii de software din lume, nu va mai vinde produse în Rusia
Și e doar începutul, pentru că Fedorov face încontinuu presiune pe companiile internationale să ajute, să se implice și să îți retragă produsele/serviciile din Rusia.
Ce e și mai fascinant e modul cum o face: pune presiune publica pe ei, direct pe Twitter, „în văzul lumii", cu cereri semnate oficial.
În cele mai recente tweet-uri a cerut companiilor Oracle, PayPal, Viber, Visa și Mastercard să își opreasca serviciile pentru Rusia. Sau le-a mulțumit pentru ajutor celor de la Apple, dar apoi le-a cerut un „bonus": să oprească și App Store-ul pentru Rusia. Omul e de neoprit.
Dar să nu aveți impresia că pe acești giganti tech îi mișcă doar niste tweet-uri. În calitatea sa de ministru, Fedorov a fost anul trecut in Silicon Valley. Și-a făcut timp să cunoască și să înteleagă ecosistemul, să își creeze relații. L-a cunoscut personal pe Tim Cook, CEO-ul Apple, și pe cei de la Starlink. A fost la Facebook. În plus, pe lângă rețeaua proprie, se bazează pe un cerc de expați care îl ajută în demersurile lui.
E un om din era noastra, care știe cu ce se mănâncă tehnologia și pe ce butoane să apese atunci când țara are nevoie de el. Respect. Poate îl ia exemplu cineva de la noi. Cine știe.”
Text viralizat, semnat de antreprenorul Sergiu Biriș.
Amintiri
„Mama, care știa puțină rusă, le-a explicat că ne-am abătut de la traseu doar ca să luăm ceva de mâncare, atât. Îmi amintesc cum desfăcea baierele sacoșelor de plastic și le arăta covrigii, plăcințelele, salamul - și eu mă uitam în sus la milițieni, gândindu-mă că n-ai cum să nu înțelegi așa ceva. Dar n-a licărit nimic în ochii lor. Ne-au repetat că n-avem ce căuta în oraș, că suntem infractori, că trebuie să ne întoarcem la “circuit” - imediat.” Povestea.
Vezi ce-ți trebuie
Fă o vizită aici.
SCURTE
Digital Recap 2022, raportul anual ce cuprinde o sinteză a celor mai importante evenimente din online și media, precum și o serie de trenduri pentru 2022, a fost lansat de bloggerul Alex Ciucă, cu suportul Vodafone România. Digital Recap 2022 este disponibil online și poate fi descărcat gratuit pe www.digitalrecap.ro.
___________________________
Pentru nostalgici. Muzeul computerelor.
_______________
Dacă ai timp de citit: un fascinant documentar despre un antreprenor care a lansat o falsă companie de design, online și cu angajați remote. A lăsat în urmă o mulțime de oameni neplătiți. (BBC)
Widely Viewed Content Raport. Studiu Facebook
Facebook a publicat raportul privind conținut vizualizat în ultimul trimestru 2021 în SUA:
- 51% dintre utilizatorii Facebook primesc cea mai mare parte a conținutului consumat de la prieteni și familie
- A doua cea mai mare sursă de conținut pentru utilizatori sunt grupurile
- 85% din conținutul news feed-ului nu include un link
- În ceea ce privește postările care au link-uri, cel mai popular URL pe Facebook este youtube.com.
- A doua cea mai populară adresă URL pe Facebook este tiktok.com
Slicky. Util
E un dispozitiv luminos simplu (chestia roșie din dreapta), căruia îi poți schimba culoarea pentru a trasmite mesaje colegilor sau celor din familie - dacă lucrezi de acasă. Slicky se instalează la un port USB standard de pe laptop sau desktop. Ai o aplicație (Windows și MacOS) cu care poți să alegi rapid culoarea afișată de gadget: Nu deranjați (roșu), Ocupat (galben) și Disponibil (verde). Poți să creezi și propria culoarea pentru un alt mesaj personal.
Ce mai fac marketerii în metavers
Brandurile cer mereu agențiilor „ceva nou” pentru a transmite pieței o imagine cool și pentru a atrage noile generații de consumatori. Încă cețosul concept de metavers atrage mari nume și proiecte apar zilnic. Nu sunt activări care să te privească neapărat pentru tine, ci destinate tinerilor care au fost deja la concerte virtuale în Minecraft sau Roblox.
Așadar, agenții de marketing construiesc deja spații pentru brandurile considerate cele mai inovatoare:
TerraZero Technologies Inc. și-a închiriat terenul din Decentraland către Molson Coors Beverage Co. pentru a deschide o berărie virtuală pentru Miller Lite, numită "Meta Lite Bar".
Vizitatorii, sub formă de avatare, își pot turna o bere virtuală.
Metaverse Group (o filială a Tokens.com) a cumpărat 313.000 de metri pătrați de teren în Decentraland, pe care l-a închiriat pentru desfășurarea Metaverse Fashion Week. Ar urma să participe și Tommy Hilfiger.
Gucci a cumpărat în un teren virtual în The Sandbox, pe care intenționează să îl folosească pentru a deschide un magazin de vânzare cu amănuntul bazat pe conceptul său Gucci Vault. (povestea în întregime pe wsj.com)
Toate fructele din această imagine au aceeași culoare
Vezi fructe de trei culori diferite, așa-i? Realitatea: toate fructele au aceeași culoare (un gen de galben verzui); diferențele de culoare sunt o iluzie optică construită de creierul tău, păcălit de dungile orizontale. Dacă te pasionează subiectul, un profesor de la University of Texas te invită să dai click aici.
Un mit: 10.000 de pași pe zi
Probabil că ai auzit că o formă de mișcare optimă pentru sănătate, controlul greutății etc este să faci 10.000 de pași pe zi.
Daniel Lieberman, un paleoantropolog de la Harvard, studiază evoluția exercițiilor fizice și a descoperit că numărul magic de „10.000 de pași/zi” e o veche găselniță japoneză de marketing. În 1960, compania Yamasa Tokei a lansat primul pedometru comercial și a ales cifra de 10.000 de pași pentru că suna foarte bine în reclame.
Altfel, mersul pe jos rămâne sănătos și indicat ca formă de mișcare accesibilă.
Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore. Trailer oficial. La cinema din 15 aprilie:
Bullet Train. Trailer oficial. La cinema din 15 iulie.